M&MP

MMP Magazyn Online
>MMP Magazyn Online handelextra.pl

Archiwum

WHO sprzeciwia się paleniu papierosów w filmach fabularnych

Serwis Dzienny | 19 listopada 2002, 00:00

Światowa Organizacja Zdrowia (WHO), Amerykańskie Stowarzyszenie Medyczne (AMA) i inne organizacje medyczne uważają, że palenie papierosów powinno być zakazane w...

Światowa Organizacja Zdrowia (WHO), Amerykańskie Stowarzyszenie Medyczne (AMA) i inne organizacje medyczne uważają, że palenie papierosów powinno być zakazane w filmach fabularnych. Stwierdzenie takie padło podczas spotkania zorganizowanego w Hollywood pod hasłem "Filmy wolne od papierosów". WHO ogłosiła także, że w trakcie przyszłorocznego Światowego Dnia bez Papierosa (21 maja) uwaga będzie skupiona na filmach bez papierosów i modzie na niepalenie. WHO i AMA wzywają wytwórnie z Hollywood i jego hinduskiego odpowiednika - Bollywood - do zaprzestania promowania papierosów w filmach. W ramach zajętego stanowiska organizacje te zamierzają skłonić Amerykańskie Stowarzyszenie Filmowe, aby wprowadziło dodatkowe oznaczenie "R" dla filmów pokazujących palenie, zaprzestało identyfikacji marek papierosów w filmach, zaczęło emitować antynikotynowe reklamy przed każdym filmem, w którym bohaterowie palą papierosy, oraz aby nakazało emisję w napisach końcowych filmu komunikatów, że żaden z członków ekipy filmowej nie odniósł korzyści ze strony koncernów tytoniowych. Stanton Glantz, profesor medycyny na Uniwersytecie Kalifornijskim i pomysłodawca projektu "Filmy bez papierosów", uważa, że amerykańskie filmy są głównym sposobem promocji papierosów w Stanach Zjednoczonych i poza ich granicami. Organizacja WHO uważa natomiast, że zasięg oddziaływania filmów z Hollywood nie jest jednym problemem. Kolejnym jest skala wpływu hinduskiego przemysłu filmowego zwanego Bollywood. Według WHO Bollywood także musi wziąć odpowiedzialność za promocję zabójczego produktu, jakim są papierosy. W 88 proc. z 15 najnowszych produkcji Bollywood pojawiali się bohaterowie palący papierosy. Projekt "Filmy bez papierosów" promowany jest w serii reklam opublikowanych w dzienniku "New York Times" i innych tytułach prasowych.

Czytaj więcej na temat: , , , ,