Kraj

TNS OBOP o konsumpcji słonych przekąsek

Według badania TNS OBOP słone przekąski kojarzą się nam przede wszystkim z czymś szybkim i przyjemnym do zjedzenia pomiędzy posiłkami...

Według badania TNS OBOP słone przekąski kojarzą się nam przede wszystkim z czymś szybkim i przyjemnym do zjedzenia pomiędzy posiłkami oraz z czymś, czego nie trzeba spożywać tradycyjnie przy stole. Słone przekąski, tj. paluszki, precle, orzeszki, chipsy i chrupki, obok jogurtów, deserów mlecznych oraz ciastek paczkowanych są najchętniej spożywanymi przekąskami w Polsce. Polscy konsumenci spośród słonych przekąsek najczęściej spożywają: słone paluszki i precelki (54 proc. Polaków w wieku 10-55 lat), następnie chipsy (42 proc.) i chrupki (35 proc.), a także orzeszki (33 proc.). Słone przekąski spożywane są głównie ze względu na ich charakterystyczny słony smak, natomiast spośród dostępnej różnorodności smaków chipsów i chrupek najczęściej preferowane są: chipsy paprykowe, cebulowe oraz bekonowe. Słone przekąski najczęściej spożywane są w domu (67 proc.) – indywidualnie, w towarzystwie znajomych lub z rodziną. Jeśli spożywane są poza domem, to najczęściej w pracy lub w szkole, na ulicy w drodze do pracy lub szkoły lub będąc z wizytą u znajomych. Z badania TNS OBOP wynika ponadto, że czynnościami najczęściej towarzyszącymi spożywaniu słonych przekąsek jest oglądanie telewizji, a także spotkania towarzyskie i rodzinne. Najczęściej wymieniane powody, dla których Polacy sięgają po słone przekąski, to: uczucie głodu, chęć sprawienia sobie przyjemności i przegryzienia czegoś między posiłkami oraz rozładowanie napięcia w sytuacjach stresowych (np. podczas nauki, jazdy samochodem lub w trakcie rzucania palenia). Konsumenci najczęściej kupują te produkty w dużych sklepach spożywczych, super- i hipermarketach, kioskach, na stacjach benzynowych, w pubach, kawiarniach, kinie oraz szkole. Pierwsza edycja badania Snack Panel (14 kwietnia – 28 września 2002 roku) odbyła się na reprezentatywnej próbie 4029 Polaków w wieku 15-55 lat. Jest badaniem ciągłym, o charakterze syndykatowym, prowadzonym dla marek przekąsek słodkich i słonych w formie półrocznych edycji. Jest badaniem dzienniczkowym realizowanym na próbie 2 tys. gospodarstw. Próba jest ogólnopolska reprezentatywna dla polskich gospodarstw domowych i populacji Polski w wieku 10-55 lat.