Według danych instytutu badawczego TNS OBOP grupa Polaków pijących piwo jest znacznie większa niż spożywających wódkę (odpowiednio 59 proc. i 45 proc.) i jest ona nawet liczniejsza niż konsumentów wszystkich alkoholi wysokoprocentowych (52 proc.). W przypadku kobiet dane te są jednak znacznie niższe: piwo pije 45 proc., czyli mniej niż połowa Polek (wobec 75 proc. mężczyzn), a wódkę zaledwie 28 proc. (wobec 63 proc. mężczyzn). Kobiety natomiast częściej niż mężczyźni spożywają wina: musujące (33 proc. wobec 19 proc. mężczyzn) i niemusujące (27 proc. wobec 17 proc. mężczyzn), a także likiery lub ajerkoniaki (16 proc. wobec 5 proc. mężczyzn). Co piąty Polak (co czwarta kobieta i co dziesiaty mężczyzna) deklaruje całkowitą abstynencję. Ulubioną marką lojalnych konsumentów piwa jest przede wszystkim Tyskie (20 proc. wskazań), następnie Żywiec, Lech i Warka (odpowiednio 17, 14 i 11 proc.). Ponad 40 proc. pijących najczęściej wódkę nie ma wybranej marki, a wśród pozostałych najliczniejsze są grupy zwolenników Absolwenta oraz Bolsa (po 11 proc.). Badanie Omnimas (sondaż typu Omnibus) zostało przeprowadzone w dniach 23-25 października 2002 r. na reprezentatywnej próbie 941 mieszkańców Polski w wieku 18 i więcej lat.