Kraj

Marketing

Top news

ASM: pierwszy ranking dark store'ów

Polacy doceniają zakupy z ekspresową dostawą do domu. Lisek App, Jush! oraz Bolt Market – tak wygląda podium pierwszego w Polsce, autorskiego badania usług szybkich dostaw zakupów do domu, przygotowanego przez ASM Sales Force Agency.

Eksperci ASM Sales Force Agency, która przygotowuje cykliczne, miesięczne zestawienia cen produktów w sieciach handlowych, postanowili przyjrzeć się bliżej funkcjonowaniu dark store’ów. Na warsztat wzięli 11 czynników warunkujących poziom i rodzaj świadczonej usługi, przyznali punkty i w ten sposób powstał autorski ranking. Wśród tych czynników znalazły się m.in. dostęp do aplikacji, warunki dostawy, dostępność produktów czy obsługa klienta.

Polacy zamawiają zakupy do domu w dwóch sytuacjach. Gdy nie chcą lub nie mogą udać się do sklepu lub gdy zależy im na czasie, a lista zakupów jest stosunkowo krótka. Z przeprowadzonego przez ASM Sales Force Agency badania wynika, że najkrótszy deklarowany czas dostawy ma Lisek App – 15 minut. W przypadku usługi Jush! wartość ta waha się od 15 do 20 minut, natomiast Bolt Market proponuje dostawę w czasie 20-30 minut.

Okazuje się, że pod względem cen dark store’y plasują się pomiędzy tradycyjnymi sieciami stacjonarnymi a sklepami internetowymi (e-grocery), w których wciąż za zakupy trzeba zapłacić najwięcej. Analiza dziesięciu grup produktowych pokazała, że zarówno w dark store’ach, jak i w kanale e-grocery oferowano po pięć najdroższych grup produktowych. W dark store’ach droższe były chemia domowa i kosmetyki, dodatki, napoje, produkty tłuszczowe oraz sypkie, natomiast w e-grocery droższe były mięso i wędliny, mrożonki, nabiał, słodycze oraz używki i piwo. Najtańszy w przypadku dark store’ów był nabiał.

Dark store’y to wciąż stosunkowo nowa forma zakupów na polskim rynku. Na jej dynamiczny rozwój w dużym stopniu miała wpływ pandemia i nie wszystkie usługi wprowadzone kilkanaście miesięcy temu dotrwały do dzisiaj – komentuje wyniki badania Patryk Górczyński, dyrektor zarządzający ASM Sales Force Agency. – Wydaje się jednak, że jest miejsce na dwóch-czterech graczy, którzy podzielą tort popytu na tego typu usługi między sobą. Sukces odniosą ci, którzy będą w stanie dostarczać rozpoznawalne, dobre produkty w jak najkrótszym czasie z wykorzystaniem sprawnie działającej intuicyjnej aplikacji. Ceny produktów mają mniejsze znaczenie – uważa.

Zakupy w sklepach magazynowych typu dark store można realizować w różnych przedziałach czasowych, przez siedem dni w tygodniu. Najwcześniej zamówienia można składać w Jush!, bo od godziny 7, najpóźniej zakupy przywiezie Bolt Market – w piątek i sobotę do 1 w nocy. Jush! deklaruje dostępność na poziomie 112 godzin tygodniowo, Lisek App 105 godzin, a Jush! 96. Każda z trzech analizowanych usług oferuje dostawę za 0 zł, ale trzeba wydać konkretną kwotę np. 40 lub 50 zł (Lisek App i Jush!). W przypadku Bolt Market jest to uzależnione od obciążenia i odległości, jaką musi przejechać kurier. Najwyższą opłatę za dostawę oferuje Bolt Market (13,49 zł), dalej jest Lisek App (4,99 zł) oraz Jush! (3,99 zł).

Największą dostępność deklarował Bolt Market – jego usługi są dostępne we wszystkich 18 dzielnicach Warszawy. Lisek App oferuje swoje usługi w 14 dzielnicach, natomiast Jush! w 11. Jeśli chodzi o formy płatności, to Lisek App i Jush! oferują kilka różnych sposoby płatności elektronicznych, w przypadku Bolt Market za zakupy możemy zapłacić tylko za pomocą karty płatniczej podłączonej do aplikacji.

Generalnie najwięcej punktów w rankingu (28) zyskała usługa Lisek App, 27 zdobył Jush!, natomiast Bolt Market uzyskał wynik 22 punktów. Zakupy we wszystkich trzech aplikacjach były tańsze o 6,5% od zamawianych w kanale e-grocery, ale droższe o 11% niż w sieciach sklepów tradycyjnych.