Kraj

Badanie Viacom: dzieci najlepiej zapamiętują reklamy TV

W ciągu tygodnia dzieci w wieku 6-13 lat - m.in. z Polski - spędzają średnio 210 min, korzystając z urządzeń ekranowych, a w weekendy nawet 4 godz.

Dzieci swobodnie czują się w kontakcie z urządzeniami technicznymi, gdyż korzystają z nich codziennie – samodzielnie lub wspólnie – i nie mają ograniczeń przy wyborze kontentu – wynika z badania Viacom International Media Networks przeprowadzonego wśród 2,8 tys. dzieci w wieku 6-13 lat i ich rodziców z 6 europejskich krajów – Polski, Belgii, Niemiec, Danii, Holandii i Szwecji. Celem badania było sprawdzenie, w jaki sposób dzieci konsumują media, jakich platform używają najczęściej oraz jaki jest ich odbiór reklam. Badanie wykazało, że w ciągu tygodnia dzieci spędzają średnio 210 min, korzystając z urządzeń ekranowych, a w weekendy nawet 4 godz. Najdłużej korzystają z telewizora (88 min), następnie z komputera/laptopa (57 min), tableta (53 min) i smartfona (40 min).
Dzieci w wieku 6-13 lat to pierwsze pokolenie tzw. digital natives – telewizor, komputer lub laptop znajdują się w praktycznie każdym gospodarstwie domowym (99 proc. i 98 proc.), w 90 proc. domów jest smartfon, a w 74 proc. – tablet. Dodatkowo wielu młodych widzów ma swój własny sprzęt – w Polsce 32 proc. dzieci ma własny telewizor, 46 proc. ma komputer, 43 proc. smartfon, a 35 proc. tablet.
We wszystkich krajach telewizja to nie tylko najczęściej używane, lecz również najbardziej wpływowe reklamowo medium – przykładowo ponad 8 z 10 dzieci w Niemczech pamięta reklamy w telewizji, a połowa z nich deklaruje, że często je ogląda – dane te znajdują odzwierciedlenie w deklaracjach rodziców. Dla porównania około połowy dzieci w wieku 6-13 jest świadoma reklam wyświetlanych, gdy korzystają z komputera lub laptopa. Nieco mniej dzieci jest podatnych na reklamy umieszczane na urządzeniach mobilnych i tabletach – pamięta je tylko 1 na 5 dzieci. 37 proc. dzieci deklaruje, że okazjonalnie sprawdza reklamy online.
Wyniki potwierdziły, że efekt kampanii crossmediowych jest zdecydowanie lepszy niż suma działań prowadzonych w pojedynczym medium. Ponadto dzieci chętniej oglądają reklamy online (+5 proc. dla displaya i +12 proc. dla wideo), jeśli wcześniej zetknęły się z nią w telewizji. W takiej sytuacji reklamy online wzbudzają również w młodych widzach bardziej pozytywne emocje (+40 proc.).
Zleceniodawca badania Viacom International Media Networks ma w Polsce w portfolio kanały telewizyjne m.in.  MTV, Nickelodeon, Viva i Comedy Central.