Kraj

BAT Polska będzie intensywnie reklamował e-papierosy Vype

Tytoniowy koncern, który jako pierwszy wprowadza na rynek swoją markę e-papierosów, zdecydował się na ogólnopolską kampanię reklamową w mediach. Kreację reklam przygotowała agencja Ogilvy, planowaniem i zakupem mediów zajmuje się zaś dom mediowy MediaCom Warszawa.

Billboardy z reklamami e-papierosów zawisły w największych miastach.
British American Tobacco jako pierwszy z koncernów tytoniowych wprowadza na nasz rynek swoje e-papierosy pod marką Vype i będzie je szeroko reklamował w mediach. To marka, którą BAT stworzył na rynku brytyjskim w 2014 r.

We wrześniu br. BAT kupił 100 proc. udziałów Chic Group, największego w Polsce producenta e-papierosów. Wartości transakcji nie ujawniono (patrz news w MMP24 z 23.09 br.). Koncern czeka obecnie na zgodę urzędu antymonopolowego (UOKiK). Chick posługiwał się m.in. markami: Mild, Volish, P1, Provog, Cottien, LiQueen oraz Aromativ. Jest też właścicielem fabryki e-papierosów k. Ostrzeszowa, uruchomionej w kwietniu br. (za 20 mln zł) oraz centrum badawczo-rozwojowego w Poznaniu.
     
E-papierosy Vype są produkowane w Wielkiej Brytanii. E-papieros (urządzenie) kosztuje 119 zł (99 zł w promocji z okazji premiery marki). Kapsułki do nich będą kosztować 24,90 zł, zaś płyny nikotynowe (liquidy) marki Vype do stosowania także w e-papierosach innych producentów – 19 zł.

E-papierosy na razie stanowią znikomą konkurencję dla tradycyjnych papierosów, ale jest to rosnący rynek dlatego British American Tobacco chce na nim zająć pozycję już teraz. Dodatkowo Polska jest krajem, w którym jest najwięcej użytkowników e-papierosów w całej Unii Europejskiej. BAT powołuje się na badania konsumenckie, z których wynika, że 11 proc. legalnych (czyli dorosłych) palaczy używa e-papierosów regularnie. Dla porównania w Niemczech czy Wielkiej Brytanii odsetek ten wynosi 6-7 proc. BAT estymuje, że z e-papierosów korzysta już 1,5 mln Polaków, przy czym 46 proc. wyłącznie z nich, 54 proc. zaś zamiennie: palą tradycyjne papierosy i e-papierosy.

Według szacunków BAT Polska polski rynek e-papierosów w 2013 r. był wart 357 mln zł, w ub.r. zaś 408 mln zł. Dla porównania legalna sprzedaż tradycyjnych papierosów w zeszłym roku wyniosła 27 mld zł. W br. rynek e-papierosów, według szacunków BAT, wzrośnie do 454 mln zł.

Firma nie ujawnia wysokości budżetu przeznaczonego na promocję marki Vype. Zdecydowała się jednak na ogólnopolską kampanię reklamową w mediach: na outdoorze (billboardy w największych miastach), w prasie, radiu i internecie. Kreację reklam przygotowała agencja Ogilvy, planowaniem i zakupem mediów zajmuje się zaś wybrany w przetargu dom mediowy MediaCom Warszawa.

E-papierosy Vype będą sprzedawane zarówno przez internet, jak i w sieciach sklepów convenience (m.in. saloniki InMedio i Relay). BAT Polska Trading jest jeszcze na etapie budowania sieci sprzedaży detalicznej nowej marki.

BAT może reklamować swoje e-papierosy, gdyż w odróżnieniu od tradycyjnych papierosów, których reklamować nie wolno (wprost zabrania tego ustawa o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych), kwestia reklam elektronicznych papierosów nie jest uregulowana. Jeszcze nie. Przyjęta bowiem w kwietniu 2014 r. przez Parlament Europejski tzw. dyrektywa tytoniowa wprowadza zakaz reklamowania e-papierosów. Jej zapisy powinny wejść w życie w krajach członkowskich UE w 2016 r. Nad przepisami wykonawczymi pracuje u nas Ministerstwo Zdrowia.