Kraj

BNP Paribas za 4,2 mld zł kupi BGŻ od Rabobanku

Dzięki temu BNP przeskoczy z II ligi do pierwszej dziesiątki. Koniec wiewiórek?

BNP Paribas za 4,2 mld zł kupi BGŻ od Rabobanku
Francuska grupa BNP Paribas, właściciel banku BNP Paribas Bank Polska, za 4,2 mld zł przejmie od holenderskiej grupy Rabobank cały posiadany przez nią pakiet 98,5 proc. akcji banku BGŻ (Bank Gospodarki Żywnościowej). Transakcja wymaga zgód organów regulacyjnych.

Informacje o możliwej sprzedaży BGŻ pojawiały się już od kilku miesięcy (w MMP24 pisaliśmy o tym m.in. 1 lipca br.). BNP od początku był wymieniany wśród zainteresowanych.

Wynegocjowana cena jest wysoka (wyceny BGŻ, jakie padały jeszcze kilka miesięcy temu, były nawet o 1 mld zł niższe), ale bank pod rządami Józefa Wancera dobrze sobie radzi – po dziewięciu miesiącach br. zarobił na czysto 134,3 mln zł, o 73 proc. (56,6 mln zł) więcej niż w analogicznym okresie ub.r. Poza tym dzięki tej akwizycji Francuzi przeskoczą z II ligi do czołówki krajowych banków.

– Akwizycja banku BGŻ stanowi ważny krok na drodze do osiągnięcia znaczącej pozycji w Polsce. Ta transakcja uczyni grupę BNP Paribas liczącym się graczem w polskim sektorze bankowym – mówi Jean-Laurent Bonnafé, CEO grupy BNP Paribas, cytowany w komunikacie.

Według stanu na koniec września br. polski BNP Paribas miał 21,1 mld zł aktywów (16. miejsce w kraju), podczas gdy BGŻ to 35,7 mld zł w bilansie (źródło: “Rzeczpospolita”). Po zsumowaniu aktywów dałoby to ósme miejsce na rynku (nie licząc Banku Gospodarstwa Krajowego – BGK).

Na koniec września br. BGŻ obsługiwał blisko 1,15 mln klientów, o 9 proc. więcej niż rok wcześniej. Bank ma 398 oddziałów, 44 centra biznesowe dla małych i średnich firm oraz siedem centrów korporacyjnych.

BNP Paribas Bank Polska po dziewięciu miesiącach br. zarobił 78,2 mln zł, ponadczterokrotnie więcej niż w analogicznym okresie ub.r. (19 mln zł). Na koniec września br. bank obsługiwał ok. 540 tys. klientów (w tym 363 tys. klientów indywidualnych i 144 tys. umów kredytowych oraz 33 tys. małych i średnich firm). Bank ma 222 placówki i dziewięć centrów obsługi klientów korporacyjnych.

Dyrektorem komunikacji BNP Paribas od końca ub.r. jest Dorota Haller, była szefowa marketingu PLL LOT, PKT i “Życia Warszawy”. Bank wybrał właśnie w przetargu nową agencję fullservice’ową – Lowe Warsaw, która zastąpi Publicis. Jego budżet mediowy obsługuje dom mediowy Havas Media.

Z kolei marketingiem BGŻ kierują obecnie byli menedżerowie Polbanku EFG (zanim przejął go Raiffeisen) – Małgorzata Nycz i jej zastępca Karol Kamas. Bank współpracuje reklamowo z agencją Grandes Kochonos, domem mediowym Initiative i agencją digitalową Performics. Od marca ub.r. bank prowadzi odnowioną komunikację reklamową nastawioną na poprawę wizerunku marki – bohaterami reklam są sympatyczne animowane wiewiórki.