Kraj

BR TVP: Polski rynek lokowania produktu i branded content wart jest 92,5 mln zł

W ciągu dwóch lat jego wartość przekroczy 100 mln zł.

W 2017 r. wydatki marketerów na lokowanie produktu i branded content w telewizji wyniosły 92,5 mln zł – wynika z raportu Biura Reklamy TVP. Z tego 45 proc. to wydatki na projekty branded content. To dane netto uwzględniające rabaty. Szacunki zostały przygotowane na podstawie danych BR TVP, domu mediowego Starcom i firmy badawczej Pentagon Research. – W 2018 r. spodziewany jest dwuprocentowy wzrost wydatków, dzięki czemu ich wartość wzrośnie do 94,1 mln zł – podaje Biuro Reklamy TVP.

Zdaniem autorów raportu lokowanie i branded content stanowią 2,1 proc. wartości rynku reklamy telewizyjnej, na który składają się dodatkowo klasyczna reklama spotowa (91 proc.) oraz sponsorowanie (6,9 proc.).

Najwięcej na lokowanie i branded content przeznaczają producenci żywności. Co trzecia „ulokowana” złotówka pochodzi z ich budżetów. Drugą pod względem wielkości kategorię stanowią firmy z branży „kultura i rozrywka” (21 proc.). Jest to jednocześnie kategoria o największej dynamice wzrostu.

BR TVP szacuje, że w ciągu 2 lat wartość tego rynku przekroczy 100 mln zł.

Z analizy BR TVP wynika, że 98,4 proc. projektów związanych z lokowaniem i branded content powstaje we współpracy z największymi firmami, ale wzrost tego rynku wypracowują głównie mniejsi marketerzy.

Na potrzeby Bura Reklamy TVP we wrześniu br. firma IQS zbadała skuteczność lokowania produktu (badanie na próbie 1200 osób reprezentatywnych dla internautów w wieku 16-59 lat). – Badanie IQS, potwierdza nasze doświadczenie z tą formą promocji marek. W większości przypadków niestandardowe promocje w telewizji pozwalają markom na wyróżnienie się wśród konkurencji, co można zmierzyć rosnącym wskaźnikiem świadomości top of mind, czy wzrostem intencji zakupu. Dobrze przeprowadzone lokowanie jest też skutecznym narzędziem w budowaniu relacji marki z konsumentem – ocenia Ewelina Czuba, dyrektor Biura Reklamy TVP.

Według prognozy Biura Reklamy TVP w bieżącym roku wartość lokowania i branded content wzrośnie o 1,7 proc. (do wspomnianej wyżej wartości 94,1 mln zł netto, po rabatach). – Dynamika niższa od wzrostu rynku nie oznacza mniejszego zainteresowania reklamodawców tą formą promocji, ale jest efektem utrzymania poziomu cen na poziomie zbliżonym do zeszłorocznego oraz przesunięcia części lokowań do stacji tematycznych – podkreśla dyrektor Biura Reklamy TVP.