Kraj

Media

Marketing

Top news

Carrefour i Publicis łączą siły

Zdaniem partnerów powstanie lider na rynku retail media w Europie i Ameryce Łacińskiej. Finalnym celem przedsięwzięcia jest, aby dowolna firma z punktami bezpośredniego kontaktu z klientem i danymi własnymi (first party data) dołączyła do platformy, zmonetyzowała swoje zasoby i wraz z reklamodawcami zbudowała skuteczniejsze strategie marketingowe oraz rozwinęła biznes.

Grupa Carrefour i Grupa Publicis ogłosiły plany stworzenia spółki joint venture, która ma być odpowiedzią na gwałtowny wzrost znaczenia retail mediów w Europie kontynentalnej i Ameryce Łacińskiej.

Pomysłodawcy zauważają, że retail media to rynek, który rośnie najszybciej pod względem przeznaczanych na niego wydatków. To rewolucja w tradycyjnej hierarchii mediowej. Oczekuje się, że w najbliższych trzech latach wartość tego rynku przekroczy wydatki na reklamę ponoszone w USA przez firmy z branży pakowanych produktów konsumenckich. W Europie kontynentalnej retail media również zaczynają odnosić sukces: zgodnie z prognozami IAB i wewnętrznymi analizami wartość tego rynku przekroczy 5 mld euro w 2026 r.

W ramach joint venture Carrefour i Publicis jako partnerzy założyciele chcą, korzystając z pozycji liderów w swoich branżach, wprowadzić na rynki Europy i Ameryki Łacińskiej tę samą skalę i możliwości komunikacyjne, które umożliwiają znaczny wzrost retail media w USA. Jak zapewniają pomysłodawcy projektu, dzięki połączeniu zaawansowanych technologii Publicis Groupe „CitrusAd powered by Epsilon” z wiedzą i doświadczeniem sieci Carrefour w zakresie retail media powstanie gracz mediowy, który odpowie na wszystkie potrzeby związane z wykorzystaniem kanałów komunikacji należących do retailerów. W Europie kontynentalnej, Brazylii i Argentynie dostarczy rozwiązania technologiczne do tworzenia zasobów i danych dla handlowców, aż po pełną komercjalizację mediów oraz usług opartych na danych, których źródłem są rzeczywiste transakcje handlowe. 

Ambicją joint venture jest przyciągnięcie rzeszy nowych klientów w celu zbudowania bezprecedensowej sieci zasobów i przyspieszenia rozwoju retail media w Europie i Ameryce Łacińskiej. Finalnym celem przedsięwzięcia jest, by dowolna firma z punktami bezpośredniego kontaktu z klientem i danymi własnymi (first party data) dołączyła do platformy, zmonetyzowała swoje zasoby i wraz z reklamodawcami zbudowała skuteczniejsze strategie marketingowe oraz rozwinęła biznes.

– Zrozumieliśmy na bardzo wczesnym etapie, że nasze dane mają ogromny potencjał. Byliśmy jednym z pierwszych detalistów, który wprowadził retail media. W zeszły roku przyspieszyliśmy, tworząc Carrefour Links. Dziś chcemy iść dalej, przekroczyć granice obecnego modelu. Stworzymy sojusz z ekspertem w branży – Grupą Publicis, bo chcemy zmienić trzy elementy. Po pierwsze, w centrum naszego modelu znajdzie się technologia, po drugie, pójdziemy o oczko wyżej, tworząc samodzielnie retail media, i po trzecie, wyruszymy na podbój nowych rynków zarówno w Europie, jak i w Brazylii. Dzięki naszemu sojuszowi transformacja cyfrowa nabierze nowego wymiaru, pozwoli nam wejść na nowy rynek i osiągnąć ogromny wzrost – wyjaśnia Alexandre Bompard, CEO Grupy Carrefour.

Arthur Sadoun, CEO Publicis Groupe, zauważa, że po rewolucji cyfrowej lat 2000 i rewolucji w mediach społecznościowych w latach 2010, to dzisiaj retail media rewolucjonizują utartą hierarchię i otwierają nowe możliwości przed marketerami. – Do tej pory fragmentaryzacja rynku w Europie i Ameryce Łacińskiej sprawiała, że marki nie były w stanie całkowicie wykorzystać tego potencjału. Dlatego dziś wraz z firmą Carrefour – niekwestionowanym liderem w branży w Europie i Ameryce Łacińskiej – będziemy w stanie dostarczyć bezprecedensową wiedzę o konsumencie oraz bezpośredni dostęp do zasobów premium, takich, które generują największą konwersję i stopę zwrotu return-on-ad-spend dla reklamodawców – powiedział. Jego zdaniem to krok milowy, który pozwoli reklamodawcom ponownie przejąć kontrolę nad relacjami z klientem, przyspieszyć ich gotowość na świat bez cookies, a także wprowadzić zwieńczone sukcesem strategie mediowe.

Do Carrefour należeć będzie 51% udziałów w joint venture, do Grupy Publicis – 49%. Start działalności został przewidziany na pierwszą połowę 2023 r. i jest zależny od uwarunkowań regulacyjnych.