Zagranica

Carrefour największy we Francji, ale sklepów najwięcej ma Casino

We francuskim handlu dominują rodzimi detaliści. W pierwszej dziesiątce zajmują sześć czołowych miejsc.

Handel FMCG na francuskim rynku to domena dużych grup handlowych. Pierwsze miejsce należy do Carrefoura, właściciela największej sieci detalicznej w Europie (większa pod względem obrotów jest Grupa Schwarz, ale rozdzielają się one na dwa szyldy: Lidl i Kaufland). W 2016 r. w kasach Carrefoura Francuzi zostawili 39,7 mld euro. Drugie miejsce przypadło sieci E.Leclerc – 33,9 mld euro.
 
Na trzecim miejscu znalazła się Grupa Muszkieterów ze swoim spożywczym szyldem Intermarché (23,2 mld euro). Kolejne trzy pozycje zajmują firmy o zbliżonych obrotach: grupa Casino, Système U oraz Auchan. Każda z nich przekroczyła 19 mld euro przychodów ze sprzedaży. Pozostałe miejsca w top 10 rankingu przygotowanego przez Lebensmittel Zeitung zajęły kolejno: Grupa Schwarz ze swoja siecią Lidl, Delhaize, Metro oraz Aldi.
 
Największą liczbą placówek dysponuje Casino – grupa znana w Polsce z obecnych jeszcze kilka lat temu hipermarketów Gèant i sklepów dyskontowych Leader Price, które zniknęły znad Wisły przed kilkunastu laty. We Francji prowadzi ona sprzedaż w 6,8 tys. placówek. Lider rynku ma ich niespełna 5,7 tys., natomiast Muszkieterowie nieco ponad 2,1 tys. Dla porównania Lidli jest niespełna 1,5 tys.