Kraj

CEDC planuje relaunch głównej marki wódki - Absolwenta

Central European Distribution Corporation (CEDC), wiodący producent alkoholi wysokoprocentowych, spodziewa się, że w tym roku sprzedaż jego marek wódek w...

Central European Distribution Corporation (CEDC), wiodący producent alkoholi wysokoprocentowych, spodziewa się, że w tym roku sprzedaż jego marek wódek w Polsce wzrośnie do 10 proc. Firma potwierdza też, że szykuje się do relaunchu swojej głównej marki – Absolwenta.

CEDC podtrzymuje prognozy, że przychody netto ze sprzedaży w 2008 r. wyniosły 1,65-1,8 mld dol., obniżył natomiast prognozę przychodów na bieżący rok – z 1,93-2,03 mld dol. do 1,25-1,4 mld dol.

Przedstawiciele CEDC informują, że powodem jest osłabienie kursu walut – polskiego złotego i rosyjskiego rubla – w stosunku do dolara o ok. 35 proc. od czasu poprzedniej prognozy (w listopadzie ub.r.).

CEDC przekonuje jednak, że na działalności operacyjnej firma notuje wzrosty sprzedaży. – Prognozujemy, że nasze kluczowe marki wódki w Rosji osiągną w 2009 r. dwucyfrowy wzrost ilościowy, z wyjątkiem wódki Parlament, dla której prognozujemy wzrost jednocyfrowy – mówi William Carey, prezes CEDC. – W Polsce nasze kluczowe marki wódki osiągną w 2009 r. średnio jednocyfrowy wzrost, dotyczy to m.in. naszej największej marki – wódki Absolwent – w związku z planowaną zmianą jej opakowania.

Joanna Bujarska-Ciszek, dyrektor marketingu CEDC, potwierdza, że trwają prace nad relaunchem Absolwenta, ale nie ujawnia, czy nastąpi to w pierwszej, czy drugiej połowie roku. – Rynek jest trudny i konkurencyjny, dlatego nie chcemy ujawniać szczegółów naszych planów do czasu, aż będziemy gotowi – mówi Bujarska-Ciszek.

Absolwent przez lata pozostawał najsilniejszą marką wódki na naszym rynku – według danych ACNielsena w 2008 r. miał ok. 12,7 proc. udziałów ilościowych w rynku. Pod koniec ub.r. jego pozycji zagroziła jednak marka – Żołądkowa Gorzka (Polmos Lublin), która w listopadzie uzyskała 13,5 proc. udziałów ilościowych w rynku.

Jesienią ub.r. CEDC przeprowadził relaunch marki Bols (nowe opakowanie i pozycjonowanie), przy którym współpracował z agencją Tippingpoint (grupa TBWA), natomiast wiosną 2007 r. marketer przeprowadził relaunch marki Żubrówka (nowe opakowanie i pozycjonowanie bardziej premium), przy którym współpracował z agencjami Focus i Juicy (wcześniej AdWorks). (MB)