Kraj

CEDC poprawia wyniki w Polsce

Rodzimy rynek wódki po trzech kwartałach notuje minimalny wzrost.

Central European Distribution Corporation, drugi po Stock Polska producent wódki w kraju (m.in. Absolwent, Żubrówka i Soplica), opublikował dane za III kwartał br. W minionym kwartale sprzedaż CEDC na krajowym rynku wzrosła o 6 proc. ilościowo i o 27 proc. wartościowo w porównaniu z III kw. ub.r.

Z danych opublikowanych przez CEDC (na podstawie danych firmy Nielsen) wynika, że rodzimy rynek wódki po dziewięciu miesiącach tego roku wykazuje lekką tendencję zwyżkową – ilościowo urósł o 0,8 proc.

Spośród pięciu największych producentów wódki w Polsce pozycję lidera utrzymuje Stock Polska, producent m.in. Żołądkowej Gorzkiej, którego udziały ilościowe w rynku w ciągu dwóch lat zmalały o 0,5 pkt proc. (do 34,8 proc. we wrześniu br.). Drugą pozycję zajmuje CEDC z udziałami 23,6 proc. (zmiana o 0,6 pkt proc. w ciągu dwóch lat). Trzecie miejsce na podium zajmuje firma Sobieski (marki m.in. Sobieski i Krupnik), której udziały w ciągu dwóch lat wzrosły o 4,4 pkt proc. (do 21,3 proc.). Z kolei Pernod Ricard Polska, producent m.in. Wyborowej i Luksusowej, w ciągu dwóch lat stracił 3,3 pkt proc. udziałów (do 5,8 proc. we wrześniu br.). Piąty w tej stawce Brown-Forman (Finlandia i Maximus Vodka) utrzymuje stabilne udziały na poziomie 3,2 proc. (zmiana o 0,3 pkt proc. w ciągu dwóch lat).

Sytuacja CEDC daleka jest jednak od hurraoptymizmu. Spółka wciąż boryka się z kłopotami na rynku rosyjskim, skąd pochodzi 70 proc. jej przychodów. W minionym kwartale sprzedaż CEDC w Rosji spadła w ujęciu ilościowym o 22 proc., a o 5 proc. wartościowo. Winą za to szefowie CEDC obarczają wprowadzoną w lipcu br. 10-proc. przez rosyjski rząd podwyżkę akcyzy na wódkę, co poprzedziły zwiększone zakupy zapasów przez dystrybutorów w czerwcu. Z udziałami ilościowymi 12 proc. CEDC wciąż pozostaje jednak liderem tamtejszego rynku (kolejna na rynku firma Synergy, producent m.in. marek Beluga, Veda, Myagkov, Belenkaya i Gosudarev Zakaz ma 10,6 proc. rynku).

Łącznie CEDC w minionym kwartale zanotował 191,3 mln dol. przychodów w porównaniu z 209,6 mln dol. w III kw. ub.r. (spółka stosuje amerykańskie zasady rachunkowości), po dziewięciu miesiącach br. przychody spółki wyniosły zaś 524,5 mln dol. wobec 546,3 mln w ub.r. Firma poprawiła jednak zdecydowanie wynik netto: po III kw. zaksięgowała 35,8 tys. dol. zysku netto, wobec 848,7 tys. straty rok temu.