Kraj

Coffeeheaven najczęściej odwiedzaną kawiarnią

Rośnie popularność kawiarni sieciowych.

Od trzech lat systematycznie kawiarniom sieciowym przybywa klientów, dodatkowo – coraz więcej z nich deklaruje, że kawiarnie sieciowe to miejsce, w którym najczęściej piją kawę – wynika z piątej edycji raportu “Cafe Monitor 2012” przygotowanego przez ARC Rynek i Opinia.

Wybierając kawiarnię, klienci najczęściej kierują się smakiem kawy i innych napojów, jednak w porównaniu z poprzednim rokiem wzrosło znaczenie dwóch innych czynników: dobrego smaku ciast i deserów oraz atrakcyjnych promocji. Miejscem, w którym respondenci najczęściej piją kawę niezmiennie od kilku lat, pozostaje dom, jednak rośnie popularność kawiarni sieciowych, które są wybierane niemal tak samo często jak własna kuchnia.

W kawiarniach sieciowych nadal najczęściej wybieraną kawą jest latte. Zaraz po niej plasuje się espresso, będące ulubioną kawą mężczyzn, zwłaszcza w wieku 40-55 lat. Popularność espresso rośnie też wśród kobiet – obecnie ten napój kobiety wybierają częściej niż cappuccino, które w poprzednich latach plasowało się bezpośrednio po kawie latte.

Wybierając kawiarnię, respondenci najczęściej kierują się przede wszystkim smakiem kawy i innych napojów, dobrą lokalizacją oraz miłą atmosferą, jednak w porównaniu z poprzednim rokiem wzrosło znaczenie dwóch innych czynników: dobrego smaku ciast i deserów (wzrost o 4 proc.), oraz atrakcyjnych promocji (wzrost o 7 proc.). Rzadziej niż w ubiegłym roku konsumenci zwracają uwagę na miłą obsługę (spadek o 5 proc.).

Stopniowo maleje zainteresowanie bezprzewodowym internetem w kawiarni, mimo iż jest to nadal najbardziej pożądana usługa dodatkowa. Jednocześnie niezmiennie na drugim miejscu znajduje się dostęp do aktualnej prasy. Wzrasta natomiast zainteresowanie telewizją (z 15 proc. w 2011 roku do 24 proc. w 2012 roku). Telewizją częściej zainteresowani są mężczyźni niż kobiety.

 – Oczekiwania konsumentów wobec kawiarni sieciowych ewoluują wraz z rozwijającym się rynkiem. To, że klienci coraz mniejszą uwagę zwracają na miłą obsługę, może wynikać z faktu, że czynnik ten uważany jest już za standard. Podobnie jest z usługami dodatkowymi – w dobie smartfonów i coraz większej dostępności bezprzewodowego internetu we własnej kieszeni coraz rzadziej zależy nam na bezprzewodowym internecie w kawiarni – mówi Marzena Białasek, ekspert z ARC Rynek i Opinia.

Do najczęściej odwiedzanych kawiarni sieciowych należą niezmiennie: Coffeehaeven, Tchibo, Empik Café, Starbucks i Grycan. Spontanicznie jako najbardziej znaną kawiarnię sieciową respondenci wymieniali Coffeeheaven, kawiarnią zaś, która odnotowała w tym zakresie najwyższy wzrost w porównaniu z ubiegłym rokiem, jest Starbucks. Najbardziej skłonni do aktywnego rekomendowania swojej ulubionej kawiarni są konsumenci odwiedzający Costa Caffee, Coffeeheaven oraz E. Wedel.