Kraj

E-commerce rośnie w siłę

Coraz więcej Polaków robi świąteczne zakupy online. Z roku na rok odsetek konsumentów internautów w sieci rośnie.

Według badań ARC Rynek i Opinia na zlecenie Grupy Nokaut z internetu korzysta obecnie ponad 18 milionów Polaków. Aż 81 proc. zadeklarowało zakup prezentów dla bliskich w sieci, a ponad 86 proc. badanych uznało zakup upominków online za dobry pomysł.

Media i firmy badawcze uważają, że 2011 rok był rekordowy pod względem ilości towarów zakupionych w sieci. Według szacunków Centre for Retail Research w blisko 11 tysiącach sklepów internetowych Polacy w 2011 roku mieli wydać rekordową kwotę przeszło 17,5 miliarda złotych.

Według badania “Preferencje świąteczne Polaków” IIBR/Gemius na zlecenie MyDeal.pl w tym roku najwięcej pieniędzy na prezenty zadeklarowali mieszkańcy dużych miast (powyżej 500 tysięcy), bo aż 846 zł. Osoby z mniejszych miast (200-500 tysięcy mieszkańców) – 386 zł. Z kolei na wsi i w miejscowościach do 50 tysięcy mieszkańców odpowiednio 406 zł i 437 zł. Według tych szacunków przeciętny Polak przeznaczył na upominki średnio 460 zł, co stanowi około 1/5 średniego wynagrodzenia netto.

Wśród upominków najchętniej kupowanych przez internet w 2011 roku największą popularnością cieszyły się elektronika, podróże, odzież, książki, filmy i muzyka. Spośród powyższych towarów na prezenty najczęściej wybierano produkty z działu kultura. Mniej chętnie sięgano po towary luksusowe, takie jak biżuteria czy zegarki (MB SMG/KRC).

Z sondażu przeprowadzonego na zlecenie Deutsche Bank PBC przez Instytut Homo Homini wynika, że za prezenty kupowane w 2011 roku pod choinkę 70 proc. Polaków zapłaciło gotówką, 14 proc. kartą debetową, niecałe 13 proc. skorzystało z karty kredytowej, a 2 proc. kupiło prezenty na raty.