
Giełda Papierów Wartościowych w Warszawie (GPW) prowadzi prace nad uruchomieniem platformy dynamicznej podmiany reklam (DAI). Na jej zlecenie firma Emitel przeprowadzą pilotażowe wdrożenie systemu emisji spotów reklamowych w modelu DAI. To technologia, która umożliwia m.in. umieszczanie określonych spotów w blokach reklamowych na bazie wcześniej zdefiniowanych kryteriów. W praktyce oznacza to, że widzowie oglądając dany kanał telewizyjny, podczas emisji bloku reklamowego zobaczą różne spoty reklamowe. Rozwiązanie to daje możliwość pokazania na ekranach telewizorów, w tym samym czasie, w ramach przekazu telewizyjnego różnych treści dostosowanych do widza (warunkiem jest podłączenie odbiornika telewizyjnego do internetu). Emitel ma rozpocząć testy jeszcze w tym miesiącu. Testowana ma być funkcjonalność i efektywność systemu i to we wszystkich rodzajach telewizyjnych platform cyfrowych w kraju.
- System ma docelowo działać w naziemnej telewizji cyfrowej, sieciach kablowych oraz na platformach streamingowych. Umożliwi on nadawcom telewizyjnym podmianę telewizyjnych spotów reklamowych na dopasowane do zainteresowań odbiorcy. Podmiana reklamy będzie dokonywać się na dekoderach po to, aby docelowo zbudować zasięg ogólnopolski i pozwolić reklamodawcom na projektowanie kampanii i dopasowywanie treści poprzez nasz system. To podstawowy wyróżnik naszego projektu – przekonuje Maciej Stanecki, wiceprezes zarządu GPW DAI SA. – Sprawdzając różne technologie, chcemy mieć pewność, że będziemy w stanie zbudować jak największy zasięg urządzeń u różnych operatorów, na obszarze całego kraju.
Operator przyszłej platformy obiecuje, że dzięki takiemu systemowi kampanie reklamowe będą docierać do konkretnych odbiorców, którzy spełnią określone kryteria segmentacji, a wykorzystanie tej technologii do emisji reklam może w przyszłości stanowić atrakcyjną wartość dodaną dla reklamodawców, którzy na wzór rozwiązań już dostępnych w internecie będą mogli efektywniej realizować kampanie reklamowe.
W ramach projektu Emitel odpowiada za instalację i konfigurację systemu, który będzie połączony z infrastrukturą udostępnianą przez GPW. Jeśli testy wypadną pozytywnie, GWP zamierza uruchomić komercyjnie platformę DAI w przyszłym roku.
– Współpracując z nadawcami telewizyjnymi rozumiemy, jak przełomowe może być to rozwiązanie właśnie dla naszych partnerów. Na trudnym rynku reklamy technologia DAI otwiera nowe pole do znacznie efektywniejszego wykorzystywania czasu reklamowego, co powinno przełożyć się na lepsze wyniki finansowe nadawców, a z kolei widzom pozwoli unikać oglądania reklam, którymi nie są zainteresowani – przekonuje z kolei Maciej Staszak, wiceprezes zarządu Emitel SA. – Platforma, którą będziemy wdrażać, obejmuje swoim zasięgiem wszystkie cyfrowe sposoby dystrybucji kanałów telewizyjnych, a nie tylko naziemną telewizję cyfrową – podkreśla.