Kraj

FoodCare: Maspex pasożytuje na renomie Frugo

Maspex nie rozumie zarzutów konkurenta.

FoodCare rozesłał do mediów apel o zaprzestanie emisji reklam napoju Life należącego do Grupy Maspex Wadowice (o starcie tej kampanii i powrocie marki napojów na rynek pisaliśmy w MMP24 z dn. 14 maja br.).

Zdaniem FoodCare Maspex, wprowadzając napoje Life na rynek, upodobnił je do marki Frugo poprzez użycie identycznych kolorów dla napojów, próbując doprowadzić do skojarzeń obu marek. “W chwili obecnej stwierdziliśmy istnienie reklam tego produktu z użyciem projektów graficznych wykonanych przez ART FM sp. z o.o. w Krakowie, do których nikt poza FoodCare nie ma praw. Na posłużenie się tymi utworami spółka FoodCare nabyła licencję wyłączną. Działania promocyjno-reklamowe dotyczące produktów Life naruszają więc zarówno prawa autorskie, jak i pasożytują na renomie marki Frugo” – napisano w apelu FoodCare podpisanym przez Paulinę Włodarską, prokurenta spółki, a jednocześnie jej dyrektora marketingu.

FoodCare ma zastrzeżenia odnośnie do tego, że projektami przygotowanymi wcześniej (w 2004 r.) dla Frugo dysponuje właśnie Maspex. FoodCare wysłał w tej sprawie pismo do Maspeksu, wzywając do zaprzestania emisji reklam i zarzucając spółce nieuczciwą konkurencję. 

– Kompletnie nie wiem, o jaką kampanię Frugo chodzi, i nie wiem, na czym miałoby polegać wykorzystanie koncepcji kreatywnej dla tej marki w prowadzonej przez nas obecnie kampanii internetowej napojów owocowych Life, produktu, który jest obecny na rynku już od kilku tygodni. Nie przypominam sobie, aby wcześniej spółka FoodCare prowadziła tego typu działania dla swojego produktu bazujące na podobnym pomyśle kreatywnym (nie tylko dla marki Frugo, ale też innych swoich produktów). Mało tego, nie przypominam sobie, aby kiedykolwiek Frugo w przeszłości miało taką kampanię – mówi Dorota Liszka, menedżer ds. komunikacji korporacyjnej w Maspeksie. Dodaje, że jeżeli FoodCare udostępni Maspeksowi informacje, od kiedy i w jakich mediach prowadzona jest bądź była kampania Frugo oparta na przywoływanej koncepcji, na pewno Maspex się do tego ustosunkuje (marketer ten wysłał do FoodCare pismo w tej sprawie). – W poniedziałek otrzymaliśmy w tej sprawie e-maila od firmy FoodCare. Poprosiliśmy o szczegóły – do tej pory nie otrzymaliśmy żadnych dodatkowych informacji. Biorąc pod uwagę powyższe, tj. brak przedstawienia nam jakichkolwiek konkretów ze strony firmy FoodCare, traktujemy te działania jako próbę zablokowania akcji reklamowych przygotowanych przez nas dla marki Life z powodu dobrych wyników sprzedaży tej marki – dodaje Liszka. Również na nasze pytania i prośbę wskazania, o jaką kampanię Frugo z przeszłości chodzi, FoodCare nam do czasu zamknięcia tego wydania MMP24 nie odpowiedział. Z informacji, do jakich dotarliśmy, wynika, że autorem kampanii Frugo w 2004 roku była agencja TBWA Warszawa, która wygrała wtedy przetarg ówczesnego właściciela Frugo – firmy Krynica Zdrój. Agencja Art FM (wtedy działająca w strukturach Grupy RMF – dziś jako Heads Advertising) nie przygotowała wtedy żadnej kampanii dla tego brandu, bo odpadła na etapie przetargu. Przedstawiciele agencji poproszeni o komentarz w dniu wczorajszym nie zajęli stanowiska w tej sprawie.

Przypomnijmy, że Maspex powrócił z marką Life na rynek kilka tygodni temu. Jak mówi Liszka, dotychczas nie było ze strony FoodCare żadnych zarzutów pod jego adresem. Marka Life była obecna wcześniej w portfolio Maspeksu,  sygnowała napoje dla ludzi młodych i aktywnych. Powróciła na rynek w lekko zmienionej formule. – Koncept wykorzystania egzotycznych owoców w napojowych recepturach urzeczywistniliśmy już wiele lat temu w innych produktach – wyjaśnia Liszka. Dodaje, że firma zdecydowała się na nadanie nazw smaków jako nazw kolorów, bo taki jest ostatnio trend. Liszka dodaje, że kampania planowana była od dawna, wystartowała w piątek w ubiegłym tygodniu, reakcje FoodCare pojawiły się w poniedziałek.