Zagranica

Marketing

Franczyzobiorcy sieci fast food nie zamykają lokali w Rosji

Burger King, McDonald's, Papa Johns i inne sieci restauracji ogłosiły wycofanie się z Rosji. Jednak za zamknięcie lokali odpowiadają lokalni przedsiębiorcy, a nie amerykańskie centrale sieci.

Rosyjski franczyzobiorca Burger Kinga odmówił zamknięcia 800 placówek w tym kraju. Franczyzobiorca sieci Papa Johns w Rosji także powiedział dziennikarzowi “New York Times”, że nie planuje zamknięcia swoich restauracji, choć amerykańska centrala zapowiedziała wstrzymanie wsparcia. Niektóre restauracje McDonald’s w Rosji również pozostają otwarte.

W modelu franczyzowym globalne firmy użyczają swojej marki, strategii i modelu operacyjnego, a franczyzobiorca wnosi kapitał i niezbędną wiedzę lokalną. Burger King i inni franczyzodawcy odcięli lokalne restauracje od swojego łańcucha dostaw i marketingu, ale nie są w stanie doprowadzić do ich zamknięcia, nie będąc prawnymi właścicielami samych lokali. Możliwa jest teoretycznie zmiana tego stanu rzeczy na drodze sądowej, ale trudno obecnie liczyć na niezawisłość rosyjskich sądów.

(CNN.com)