Kraj

GfK: dwie trzecie polskich konsumentów nie zna określenia Black Friday

Ale chętnie skorzystają z promocji sprzedażowych.

Black Friday, czyli Czarny Piątek, to przypadający na ostatni piątek listopada jeden dzień w roku, w którym obowiązują szczególnie atrakcyjne wyprzedaże i obniżki cen w sklepach. Tegoroczny Czarny Piątek wypada 24 listopada. Polscy detaliści powoli przenoszą na lokalny rynek tradycję z USA. Z roku na rok do akcji przyłączają się kolejni producenci elektroniki użytkowej, nowych technologii, sprzętu AGD czy odzieży, a także sieci handlowe FMCG.

Z badania GfK wynika, że niemal dwie trzecie polskich konsumentów twierdzi, iż nie spotkało się wcześniej z określeniem Black Friday czy Czarny Piątek. Stąd też ponad 60 proc. z nich nie zamierza skorzystać w tym roku z wyprzedaży z okazji zbliżającego się Czarnego Piątku. W ub.r. jedynie 12 proc. nabywców dokonało zakupu jakiegokolwiek produktu w promocji z tej okazji.

Gdyby jednak polscy nabywcy mieli skorzystać z wyprzedaży z okazji Czarnego Piątku, najbardziej atrakcyjne byłyby dla nich promocje na odzież, buty i bieliznę (46 proc. wskazań), sprzęt RTV i elektronikę użytkową (37 proc.) oraz artykuły wyposażenia mieszkania i sprzęt AGD (31 proc.).

W Czarny Piątek konsumenci są gotowi, by kupować, czekają jednak na najlepsze okazje. Komunikacja marketingowa w handlu detalicznym ma nadal znaczący wpływ na decyzje zakupowe, a decydującym czynnikiem są promocje. Zapytani o to, co wpływa na ich wybory, konsumenci w znacznej większości wskazują na informacje umieszczone bezpośrednio na regałach sklepowych (44 proc.). Dla 41 proc. ważna jest również estetyka witryn sklepowych oraz dostępność próbek produktów.

Inny czynnik kształtujący popyt konsumentów to cena. Ponad połowa konsumentów (58 proc.) deklaruje, iż porównuje ceny w różnych sklepach. Polscy nabywcy uczą się, jak robić zakupy bardziej rozsądnie, dzięki temu czują, że mają większą kontrolę nad wyborem najlepszych produktów.

GfK: dwie trzecie polskich konsumentów nie zna określenia Black Friday

Analizy powstały na podstawie danych pochodzących z badania własnego przeprowadzonego metodą omnibus (wywiady face-to-face CAPI), zrealizowanego w dniach 10-15 listopada 2017 r. na reprezentatywnej, ogólnopolskiej, losowej próbie Polaków N=1000 w wieku powyżej 15. roku życia. Wykorzystano też dane z badania GfK Future Buy 2016 przeprowadzonego online na próbie 20 tys. respondentów w wieku 18+ w 20 krajach oraz prowadzonego przez GfK badania sprzedaży do klientów końcowych.

 

 

Tagi