Kraj

Grupa Polsat zdystansowała TVN pod względem oglądalności

Jej przychody reklamowe rosną w tym roku zdecydowanie szybciej niż rynek.

Cyfrowy Polsat, operator największej w kraju platformy telewizji satelitarnej, właściciel Telewizji Polsat oraz Polkomtela, operatora sieci komórkowej Plus, w III kw. br. miał 2,425 mld zł przychodów, o 239 proc. więcej niż rok wcześniej (rok temu CP nie konsolidował jeszcze wyników Polkomtela). Zysk netto wyniósł 48 mln zł (spadek o 73 proc.) – to efekt kosztów odsetkowych związanych z zadłużeniem Polkomtela.

Spółka obsługuje 6,2 mln klientów (w ciągu roku ubyło ich ok. 100 tys.), którzy korzystają z 16,4 mln usług, w tym 12,2 mln abonamentów i 4,2 mln usług prepaid. Wśród usług abonamentowych 6,6 mln to usługi telefonii komórkowej (spadek w ciągu roku o ok. 200 tys.), 4,3 mln to telewizja (wzrost o ok. 100 tys. w ciągu roku), a 1,3 mln to internet (wzrost o ok. 400 tys.). W ramach 4,2 mln usług przedpłaconych (prepaid) 3,9 mln stanowią usługi telefonii komórkowej (spadek o ok. 600 tys. w ciągu roku), zaś internet i telewizja to odpowiednio: ok. 300 i 100 tys.

Tomasz Gillner‐Gorywoda, prezes Cyfrowego Polsatu (pod koniec października br. zastąpił wieloletniego prezesa spółki Dominika Libickiego), podkreśla, że bardzo pozytywny wpływ na wyniki sprzedaży miała komunikacja marketingowa oferty SmartDom, autorstwa agencji Grey oraz PHD Media Direction i Media Direction OMD (reklamy z udziałem Joanny Brodzik i Pawła Wilczaka), dzięki której w programie SmartDom na koniec września br. było już ponad 380 tys. klientów. Od października oferta SmartDom jest dostępna także dla nowych klientów (wcześniej była tylko dla dotychczasowych klientów Cyfrowego Polsatu i Plusa).

Telewizja Polsat twierdzi, że wynikami oglądalności zarówno głównego kanału, jak i kanałów tematycznych zdystansowała w tym roku swojego głównego komercyjnego rywala, czyli Grupę TVN. Po 9 miesiącach br. kanał główny Polsatu notował 13,2 proc. udziału w oglądalności (SHR w proc. dla grupy komercyjnej 16-49, dane: NAM), podczas gdy TVN miał 12,7 proc. Kanały tematyczne Polsatu zanotowały w tym czasie 10,2 proc. udziałów, podczas gdy tematyki TVN 9,1 proc. O ile po trzech kwartałach ub.r. cała Grupa TVN miała wyższe niż Polsat udziały w oglądalności (22,7 do 20,5 proc.), o tyle w bieżącym roku sytuacja się odwróciła: Grupa Polsat osiągnęła 23,4 proc., a udziały Grupy TVN spadły do 21,9 proc.

Przychody z reklamy i sponsoringu Telewizji Polsat rosną zdecydowanie szybciej niż rynek. Według szacunków domu mediowego Starlink wydatki na reklamę i sponsoring w trakcie dziewięciu miesięcy tego roku wyniosły 2,662 mld zł i były o 6,3 proc. wyższe niż w analogicznym okresie 2013 r. Przychody z reklamy i sponsoringu Grupy Telewizji Polsat wyniosły po 9 miesiącach br. 673 mln zł i były o 17,6 proc. wyższe niż w ub.r.

Maciej Stec, członek zarządu Cyfrowego Polsatu (od 4 listopada br.), członek zarządu Telewizji Polsat i jej dyrektor sprzedaży i zakupów zagranicznych, powiedział, że udział Grupy Telewizji Polsat w rynku reklamy
telewizyjnej w tym roku wzrósł z 22,9 do 25,3 proc., a w  w minionym kwartale osiągnął 26,3 proc.

O wynikach Grupy TVN po III kwartale br. pisaliśmy w MMP24.pl 7 listopada br.