Kraj

Grupa Żywiec ze 160 mln zysku netto w 2014 r.

W ubiegłym roku polski rynek piwa mierzył się z podobnymi wyzwaniami jak w poprzednich latach. Ustabilizowała się sprzedaż, odnotowując niewielki wzrost, ale spadła jej wartość, co miało też wpływ na wyniki wicelidera rynku.

W 2014 r. Grupa Żywiec sprzedała blisko 10,7 mln hl piwa w porównaniu z 11,1 mln hl w 2013 r. Przychody netto ze sprzedaży wyniosły 3,097 mld zł, a zysk operacyjny 131 mln zł. Zysk netto wyniósł blisko 160 mln zł. Eksport Grupy Żywiec w 2014 r. wzrósł o 2 proc. w stosunku do 2013 r.

Głównymi trendami, które można było obserwować na rynku piwnym w 2014 r., było rosnące natężenie konkurencyjności cenowej i utrzymujący się wzrost udziału dyskontów w strukturze sprzedaży. Na wielkość sprzedaży Grupy Żywiec miało wpływ także to, że jej produkty były czasowo niedostępne w Żabce. 

– Nasza sprzedaż zmniejszyła się przez utrzymującą się konkurencję cenową na rynku. By zmierzyć się ze spadkiem sprzedaży, podjęliśmy restrukturyzację naszej organizacji, mającą na celu znaczące zmniejszenie bazy kosztowej. Jednak niekorzystna struktura kanałów sprzedaży i niekorzystna w stosunku do rynku struktura kosztowa organizacji zostały tylko częściowo zrównoważone przez inicjatywy oszczędnościowe – mówi Guillaume Duverdier, prezes zarządu Grupy Żywiec. – Pomimo tych trudnych okoliczności utrzymaliśmy nasze inwestycje w krajowe i międzynarodowe marki, a także kontynuowaliśmy wprowadzanie innowacji – Tatry Niepasteryzowanej i wariantów Żywca. Pozytywne wyniki sprzedaży odnotowały Heineken, Żywiec i Desperados – dodał.

Chociaż ostateczne dane odnośnie ogólnej wielkości sprzedaży piwa w 2014 r. nie są jeszcze znane, można szacować, iż po 2-proc. spadku w 2013 r. w stosunku do roku poprzedniego w 2014 r. polski rynek piwa ustabilizował się, notując niewielki wzrost w wielkości sprzedaży (mniej niż 1 proc.), ale spadek jej wartości.

Podczas gdy większość marek z segmentu mainstream miała problemy z utrzymaniem swojego udziału w rynku ze względu na konkurencyjność cen i działania promocyjne, flagowa marka spółki – Żywiec – odzyskała pozycję numer 1 w segmencie marek premium, odnotowując wzrost zarówno pod względem wielkości, jak i wartości sprzedaży.