Kraj

I półrocze rekordowe dla reklamy online

Wartość polskiego rynku reklamy online w I półroczu 2011 wyniosła prawie miliard złotych.

Raport z badania IAB AdEx przeprowadzonego przez PwC wskazuje, że wartość rynku reklamy internetowej w Polsce w I połowie 2011 roku wyniosła 942 mln zł, co w porównaniu z 741 mln zł odnotowanych w ciągu pierwszych sześciu miesięcy 2010 roku oznacza wzrost o 27 proc.

Według raportu IAB AdEx 2011H1 potwierdza się tendencja wzrostowa wartości rynku reklamy internetowej. Jej dynamika za I półrocze utrzymuje się na poziomie 25 proc. Taki sam wynik zanotowano w III kwartale ub.r. Biorąc pod uwagę obecną sytuację, wydaje się jednak, że dynamika ta może nieco wyhamować.

– Pierwsze półrocze mijającego roku było dla reklamy online bardzo dobre, co można traktować jako wyraźne odbicie po odczuwalnej jeszcze na początku 2010 pierwszej fali globalnego kryzysu. Spodziewamy się jednak, że począwszy już od III kwartału, wyniki będą zdecydowanie słabsze – mówi Piotr Kowalczyk, prezes zarządu IAB Polska. – Piętno na nich odciśnie bowiem kolejna fala kryzysu ekonomicznego, która powoduje, że część firm ogranicza budżety reklamowe. Mimo to można się spodziewać, że trend polegający na wciąż rosnącym udziale internetu w całym torcie reklamowym powinien być kontynuowany – dodaje Kowalczyk.

Biorąc pod uwagę podstawowy podział reklam internetowych, najważniejszym kanałem jest nadal reklama graficzna z 40-proc. udziałem w torcie w I półroczu br. Na kolejnych miejscach znalazły się odpowiednio: marketing w wyszukiwarkach (34 proc.), ogłoszenia (18 proc.) oraz e-mail (7 proc.).

Wszystkie typy reklam odnotowały wzrosty. Zwiększono także wydatki na reklamę wideo, która zanotowała indeks wzrostu na poziomie 66 proc. rok do roku. W 2010 udział wideo we wszystkich wydatkach reklamowych w internecie wyniósł 2,2 proc. Udział nakładów na reklamę behawioralną wynosi niecały 1 proc., reklama efektywnościowa (model CPA) ma zaś nadal około 9 proc. udziału w rynku.

Finanse, motoryzacja oraz telekomunikacja to sektory wciąż generujące prawie 40 proc. wydatków na reklamę online. Artykuły FMCG stanowią łącznie niemal jedną siódmą (14 proc.) tortu, podczas gdy dobra trwałe zajmują ponaddwukrotnie więcej (35 proc.). W porównaniu z I półroczem zeszłego roku w sektorach produktowych zauważalne są największe wzrosty w wydatkach na reklamę produktową: chemii gospodarczej (produkty do użytku domowego), farmaceutyków oraz odzieży. Wszystkie te kategorie zwiększyły nakłady o ponad 60 proc. więcej niż w I półroczu 2010. Duży wzrost zanotowały także wydatki na handel.