Kraj

IAB AdEx: Reklama online rośnie dwucyfrowo po I półroczu br.

Po dwóch kwartałach wydatki na reklamę internetową osiągnęły poziom 2,4 mld zł.

IAB AdEx: Reklama online rośnie dwucyfrowo po I półroczu br.
Po pierwszym półroczu 2019 r. nakłady na reklamę online wzrosły o 275 mln zł, dzięki czemu ich całkowita wartość osiągnęła 2,4 mld zł – wynika z badania IAB AdEx. Przełożyło się to na dynamikę rok do roku na poziomie 13%. W badanym okresie utrzymały się kluczowe mechanizmy rynkowe, które wpływają na jego obraz. Wysoką dynamikę notuje wciąż komunikacja marketingowa w urządzeniach mobilnych oraz reklama w social mediach. Na tempo rozwojowe rynku nadal duży wpływ ma wideo online oraz reklama sprzedawana w modelu programmatic.

Ogólny obraz rynku również nie uległ zmianie – dominuje reklama graficzna z prawie połową udziałów tortu reklamowego online, marketing w wyszukiwarkach pozyskuje prawie jedną trzecią, ogłoszenia jedną szóstą, e-mail zaś około 2%. Utrzymała się także dynamika poszczególnych formatów – wszystkie z nich wypracowały dodatnie indeksy, oprócz reklamy e-mail, która wciąż notuje wskaźnik ujemny.

Zmianie nie uległ także udział poszczególnych branż w wydatkach reklamowych online. Ranking sektorów jest prawie identyczny jak w porównywalnym okresie ubiegłego roku. Na miejscu zdecydowanego lidera plasuje się handel. Kolejne miejsca zajmują kolejno: telekomunikacja, motoryzacja, finanse i żywność. Największe wzrosty zanotowały następujące branże: chemia gospodarcza (ponad 40% wzrostu) oraz odzież i dodatki (ponad 30%). Wysokie indeksy (około 20%) osiągnęli także liderzy rankingu: handel, motoryzacja, finanse oraz telekomunikacja.