Kraj

Media

Top news

KIM udostępnia metodologię badania treści audio, prezentuje szczegółowe wyniki

Na stronie Krajowego Instytutu Mediów można zapoznać się ze szczegółami badania słuchalności radia w lutym i marcu br., także przez internet.

Krajowy Instytut Mediów (KIM) realizuje badanie słuchalności treści audio (ze szczególnym uwzględnieniem radia) w odpowiedzi na zlecenie Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji z 29 grudnia 2021 r. Wywiady realizowane są codziennie, z wyłączeniem świąt i długich weekendów, wśród mieszkańców Polski w wieku co najmniej 15 lat metodą CATI. Badanie ruszyło 29 stycznia 2022 r., założono przeprowadzanie ok. 15 tys. wywiadów miesięcznie (ok. 180 tys. w ciągu roku). Próba badania opiera się na losowo wygenerowanych numerach telefonów komórkowych, przy czym do badania zapraszana jest każda osoba, która odbierze połączenie głosowe (podejmowanych jest kilka prób). W wywiadach przeprowadzanych na podstawie ustrukturyzowanego kwestionariusza ankieterzy szukają odpowiedzi na pytania o słuchanie radia w ogóle i poszczególnych stacji (jakich, o jakiej porze i jak długo), sprzęt, na którym słucha się radia, a także słuchanie innych form audio. Więcej informacji o metodologii można znaleźć tutaj.

Wyniki badania konsumpcji treści audio za luty-marzec br. udostępnione przez KIM obejmują słuchalność stacji nadających na falach radiowych, słuchanych przez internet oraz łącznie. Podano wyniki dla całej grupy respondentów (ok. 11,5 tys. osób) oraz w podziale na płcie i cztery grupy wiekowe. Nowością – w stosunku do wcześniej ogłoszonych wyników) są dane dotyczące słuchalności radia przez internet. Także i w tym wypadku na pierwszym miejscu plasuje się krajowy lider RMF FM (słuchalność dzienna 20,2%), ale drugie i trzecie miejsce zajmują radiostacje nadające wyłącznie online: Radio 357 (11,9%) i Radio Nowy Świat (7,9%). Jednak przy uwzględnieniu słuchalności na falach radiowych i/lub przez internet obie te stacje plasują się w drugiej dziesiątce, z wynikiem odpowiednio 1,6 i 1,1%.

KIM zapowiada, że kolejne wyniki badania konsumpcji treści audio zostaną udostępnione pod koniec kwietnia. Jednocześnie trwają prace nad wdrożeniem pomiaru pasywnego z wykorzystaniem mierników, które będą rozpoznawać treści audio znajdujące się w zasięgu panelisty.