
Raport “European Media Industry Outlook” miał premierę 18 maja na Europejskim Forum Filmowym podczas 76. Międzynarodowego Festiwalu Filmowego w Cannes. Pierwszą taką publikację w historii Komisji Europejskiej zaprezentował komisarz ds. rynku wewnętrznego Thierry Breton. W publikacji podkreślono m.in. strukturalny wpływ trwającego przesunięcia w konsumpcji mediów w stronę graczy cyfrowych, zwłaszcza w obszarach wideo na żądanie (VoD), gier mobilnych czy treści immersyjne. Podkreślono również, że wczesne, ale mądre wykorzystanie innowacyjnych technologii i technik (w tym rzeczywistości rozszerzonej czy produkcji wirtualnej opartej na AI) ma fundamentalne znaczenie dla zwiększenia konkurencyjności europejskich firm w skali globalnej. Zdaniem autorów raportu własność intelektualna jest bardziej niż kiedykolwiek wcześniej strategicznym zasobem dla firm medialnych. “W kontekście zaciekłej międzynarodowej konkurencji zdolność europejskiego przemysłu medialnego, w tym twórców treści, do zachowania i wykorzystania praw własności intelektualnej ma fundamentalne znaczenie dla zwiększania przychodów, inwestowania i zachowania niezależności” – czytamy w publikacji.

W trzech głównych rozdziałach raportu analizowane są sektory mediów audiowizualnych, gier wideo i mediów informacyjnych. Ich wartość oszacowano odpowiednio na 91,4 mld euro, 23,5 mld euro i 19,8 mld euro. Autorzy zwracają uwagę, że konkurują one w dużej mierze na tym samym rynku ekonomii uwagi. – Publiczność znajduje się w centrum ekonomii uwagi. W Europie mamy odbiorców – nasz wewnętrzny rynek 450 mln obywateli, potrzebujemy teraz strategii, które pomogą nam zachować niezależność finansową i chronić różnorodność kulturową – powiedział Breton podczas prezentacji raportu.
“MŚP stanowią 99,8% firm działających na rynku medialnym w Unii Europejskiej, choć większe firmy – głównie nadawcy – odpowiadają za ponad 50% całkowitego obrotu na tym rynku i zatrudniają ponad 45% pracowników. Konkurenci spoza UE (np. Stanów Zjednoczonych i Chin) działają na większą skalę i wykorzystują ją do inwestowania w całe spektrum mediów” – czytamy w raporcie.
Cała publikacja (w jęz. angielskim) jest do pobrania tutaj.