Zagranica

Marketing

Komisja Europejska zgadza się na przejęcie Activision Blizzard przez Microsoft

Bruksela daje zielone światło transakcji kilka tygodni po tym, jak brytyjski regulator uznał, że przejęcie nadmiernie ograniczy konkurencję na krajowym rynku gier.

Komisja Europejska (KE) podkreśla, że jej zgoda na przejęcie Activision Blizzard przez Microsoft (obie firmy mają siedziby w Stanach Zjednoczonych) jest warunkowa i uważa, że zawarta umowa “stanowi znaczną poprawę sytuacji w zakresie gier w chmurze w porównaniu ze stanem obecnym”. Wartość transakcji oceniana jest obecnie na ok. 75 mld dol.

Badanie rynku przeprowadzone przez KE dowiodło jej zdaniem, że transakcja nie będzie w stanie zaszkodzić konkurencyjnym konsolom do gier i konkurencyjnym usługom subskrypcji gier wieloosobowych. W szczególności KE nie spodziewa się zakłóceń w dystrybucji gier Activision przez Sony – wiodącego dystrybutora gier na konsole na świecie, w tym w Europejskim Obszarze Gospodarczym (EOG), gdzie na każdą konsolę Microsoft Xbox kupowaną przez graczy przypadają cztery konsole Sony PlayStation. Bruksela dostrzegła natomiast problemy w zakresie konkurencji na rynku dystrybucji gier na komputery PC i konsole za pośrednictwem usług streamingowych w chmurze. Odnosząc się do tych zastrzeżeń, Microsoft zaproponował następujące zobowiązania na okres dziesięciu lat: bezpłatną licencję dla konsumentów w EOG, która umożliwi im korzystanie za pomocą dowolnie wybranych usług streamingu w chmurze z wszystkich obecnych i przyszłych gier Activision Blizzard na PC i konsole, na które posiadają licencję, oraz odpowiednią bezpłatną licencję dla dostawców usług.

– Gry wideo przyciągają miliardy użytkowników na całym świecie. W tak szybko rozwijającej się i dynamicznej branży kluczowa jest ochrona konkurencji i innowacji. Nasza decyzja stanowi ważny krok w tym kierunku, udostępniając popularne gry Activision znacznie większej liczbie urządzeń i konsumentów niż dotychczas dzięki strumieniowemu przesyłaniu gier w chmurze – mówi Margrethe Vestager, wiceprzewodnicząca KE odpowiedzialna za politykę konkurencji.

Kupno Activision zwiększyłoby przychody Microsoftu z gier wideo o prawie połowę. W 2022 r. sprzedaż Activision wyniosła 7,53 mld dol., a w roku finansowym zamkniętym w czerwcu ub.r. Microsoft odnotował w tym obszarze 16,23 mld dol. przychodów.