Kraj

Kompania Piwowarska notuje 14-proc. spadki sprzedaży

To efekt zarówno wysokiej bazy porównawczej z ub.r., jak i wzrostu presji cenowej na rynku.

Południowoafrykański koncern piwowarski SABMiller, właściciel największego w Polsce producenta piwa – Kompanii Piwowarskiej (m.in. marki Tyskie, Żubr, Lech), podał, że w II kwartale br. sprzedaż KP spadła ilościowo o 14 proc. w porównaniu z analogicznym okresem ub.r.

To m.in. efekt wysokiej bazy porównawczej. W ub.r. handlowcy na potęgę zapełniali półki i magazyny, licząc na piwne eldorado podczas czerwcowych finałów Euro 2012, które odbywały się w Polsce i na Ukrainie. Liczyła na to cała branża, bo w I poł. ub.r. sprzedaż piwa wzrosła o 10 proc. Oczekiwany wzrost sprzedaży jednak nie nastąpił i już w ciągu lata stało się jasne, że nagromadzone na Euro zapasy były zbyt wysokie, w związku z czym wyprzedawano je de facto w drugiej połowie roku. Na to nałożył się spadek optymizmu konsumenckiego, największy od początku globalnego kryzysu finansowego w 2008 r. W II połowie roku branża zanotowała spadki.

Drugim powodem spadku sprzedaży KP w minionym kwartale, jak wyjaśnia SABMiller w swoim raporcie, jest fakt, że w pierwszych miesiącach handlowcy robili zapasy piwa przed podwyżką cen w marcu, jak również wciąż rosnąca presja cenowa na rynku (rosnąca konkurencja tańszych marek). 

Grupa Żywiec, drugi po KP producent piwa, opublikuje swoje wyniki za II kw. br. 21 sierpnia br.