Kraj

Koszty rozdawnictwa mogą wzrosnąć o 20 proc.

Najbardziej może ucierpieć branża FMCG.

Planowane zmiany w sposobie naliczania podatku VAT mogą spowodować wzrost kosztów prowadzenia działań promocyjnych. Zmiany proponowane przez Ministerstwo Finansów są kolejnym krokiem dostosowującym polskie prawodawstwo do wymogów Unii Europejskiej.

Nowe przepisy wejdą w życie najprawdopodobniej 1 kwietnia br. Od tego momentu przekazanie gadżetów, prezentów świątecznych, wygranych w konkursach będzie wiązało się z koniecznością uiszczenia podatku przez podmiot wydający.

Zmiany w największym stopniu dotkną branżę FMCG. Skutki znowelizowanych przepisów mogą objąć również przedstawicieli innych branż, jeżeli prowadzą oni działalność “rozdawniczą”, np. konkursy.

Koszty niektórych działań marketingowych polegających na przekazywaniu nieodpłatnie towarów mogą wzrosnąć o wartość podatku VAT (5, 8 lub 23 proc. – w zależności od rodzaju przekazywanych towarów). Jak twierdzi firma doradcza Deloitte, w wielu przedsiębiorstwach będzie to wymagało rewizji strategii marketingowych i obniżenia kosztów działań w tym zakresie. Można spodziewać się więc, przynajmniej w pierwszym okresie od wejścia w życie przepisów, ograniczenia kampanii promocyjnych.