Kraj

Media

Top news

Krajowy Instytut Mediów z pierwszymi wynikami nowego badania słuchalności radia

W pierwszej trójce RMF, Radio Zet i Program I Polskiego Radia.

Badanie, którego pierwsze wyniki właśnie zaprezentowano, zostało uruchomione w trybie pilnym na wniosek Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji (KRRiT) w styczniu br. według opracowanego przez Krajowy Instytut Mediów (KIM) nowego standardu pomiaru słuchalności treści audio, w tym radia. Badaniem realizowanym na próbie niemal 150 tys. wywiadów telefonicznych w skali roku, w sposób ciągły, codzienny, objęto osoby w wieku 15 lat i więcej, zamieszkujące na terenie Polski, których numery telefonów komórkowych zostały wygenerowane losowo. Badanie ma zapewnić także pomiar słuchalności stacji lokalnych, “z uwzględnieniem misji i kontekstu społeczno-kulturowego”. Ankieta – według deklaracji KIM – została m.in. dopasowana do kompetencji rozmówców, by jak najlepiej odtworzyć ich kontakt z treściami audio.

Badanie telefoniczne ma stanowić uzupełnienie dla pomiaru pasywnego mierzącego jednoźródłowo treści zarówno audio, jak i wideo oraz internetowe, nad którym KIM wraz z wykonawcą – spółką Alternatywa Polska – pracują od stycznia. Wielkość pasywnego panelu jest szacowana na co najmniej 3 tys. uczestników w połowie 2022 r., a pod koniec roku – ok. 4-6 tys. – Alternatywa Polska, która przez lata była dostawcą infrastruktury badawczej dla uznanych instytutów badawczych [SMG/KRC, Millward-Brown Poland, Kantar Polska – red.], od stycznia realizuje na naszą rzecz i pod pełną kontrolą naszego zespołu badawczego wywiady telefoniczne w ramach pomiaru treści audio. Ma też udział w budowie panelu pasywnego, w tym w zakupie mierników – wyjaśnia Mirosław Kalinowski, dyrektor Krajowego Instytutu Mediów.

Według badania opartego na ankietach telefonicznych przeprowadzonych przez KIM największą słuchalność w pierwszych trzech miesiącach br. zanotowało RMF (32,2%), z dwukrotną przewagą nad drugim w zestawieniu Radiem Zet (15,5%). Na trzecim miejscu uplasowała się Jedynka – Program I Polskiego Radia (8,9%), wyprzedzając minimalnie sieć Eska (8,8%) oraz już wyraźniej regionalne rozgłośnie radia publicznego skupione w Audytorium 17 (6,8%). Miejsca od 5. do 10. zajęły RMF Maxxx (4,9%), Radio Tok FM i Radio Maryja (po 3,4%), Program III PR (3,2%) i RMF Classic (2,4%). Dane ważone na podstawie BZ KIM (N=18 000 wywiadów) prezentują wyniki słuchalności za okres styczeń-marzec 2022, N=23 238 osób w wieku 15+.

W porównaniu z ostatnią dostępną falą (grudzień 2021 – luty 2022) badania Radio Track realizowanego na zlecenie Komitetu Badań Radiowych (KBR) przez Kantar Polska, w nowym badaniu KIM zwraca uwagę wyżej oceniona słuchalność nadawcy publicznego. Słuchalność Jedynki Polskiego Radia w badaniu Radio Track to 4,7%, czyli prawie dwukrotnie niżej, niż podaje KIM (8,9%). Podobnie Audytorium 17 zyskuje w badaniu KIM (6,8% wobec 4,6% w Radio Track).

KIM został powołany na początku 2021 r. przez przewodniczącego KRRiT Witolda Kołodziejskiego.