Kraj

Marki Soplica, Somersby i Jacobs zwycięzcami Breakthrough Innovation Poland 2019 Nielsena

Raport firmy Nielsen podsumowuje najważniejsze trendy w innowacjach na rynku FMCG i wskazuje, co przesądza o ich sukcesie. Pełna lista zwycięzców rankingu i podsumowanie najważniejszych trendów według Nielsena dostępne są w najnowszym magazynie "Handel".

Marki Soplica, Somersby i Jacobs zwycięzcami Breakthrough Innovation Poland 2019 Nielsena

Ranking innowacji Nielsen przeprowadził na podstawie dwóch komponentów – danych sprzedażowych i badania konsumenckiego. W pierwszym kroku firma przeanalizowała innowacje wprowadzone na polski rynek w 2019 r. pod kątem wygenerowanej przez nie wartości sprzedaży. W analizie uwzględniono wszystkie nowości dostępne w sklepach detalicznych, wykluczając modyfikacje produktów istniejących już wcześniej, dla których zmianie uległa wielkość lub typ opakowania. Nowości podzielono na 15 makrokategorii spożywczych i przemysłowych zgodnie z definicjami stosowanymi przez Nielsena w Polsce. Następnie dla każdej z inicjatyw Nielsen wyliczył średnią miesięczną wartość sprzedaży dla tych okresów, w których produkt był dostępny na rynku. 40 tak wytypowanych produktów skierowano do badania konsumenckiego, które było realizowane metodologią Bases Quick Screen. Konsumenci oceniali nowości pod kątem dwóch czynników: ich unikalności oraz zdolności do zaspokojenia potrzeb.

W rankingu pierwsze miejsce zajęła Soplica na bazie cytryny (malina, mięta, pigwa) z portfolio CEDC International. – Pomysł na nową linię Soplicy powstał jednak nie tylko poprzez lekturę dawnych przepisów, ale przede wszystkim dzięki obserwacji zmieniających się potrzeb konsumentów. Ci już od dłuższego czasu poszukiwali lżejszych alkoholi, zapewniających orzeźwienie w gorące dni – czytamy w raporcie. Nielsen podkreśla też dobre wsparcie promocyjne dla tego produktu. Przy wprowadzeniu tej innowacji, poza dotychczasowym modelem wspierania nalewek Soplicy głównie w okresie zimowym i na południu Polski (na stokach, w karczmach i na jarmarkach), marka po raz pierwszy postawiła również na promocję nad morzem, uruchamiając “Akcję lato” i serwując próbki nowych smaków w nadmorskich kurortach. Nowością w budowaniu rozpoznawalności nowych smaków była strefa orzeźwienia na festiwalu muzycznym Live w Krakowie. Najszybciej zbudowana dystrybucja w historii marki była zarówno efektem sprawnej pracy sił sprzedaży, jak i rosnącego popytu ze strony samych detalistów. Zadbano również o specjalną ekspozycję produktu w strefie alkoholowej w sklepach w postaci bram wejściowych do kategorii alkoholi w dużych placówkach, skrzynek z owocami cytryn i miętą, drewnianych standów podkreślające naturalności marki czy specjalnych naklejek.

Druga pozycja w rankingu to Somersby mango i limonka wprowadzone przez Carlsberg Polska. – Inicjatywa pojawiła się na półkach sklepowych w lutym 2019 r. Producent szukał wariantu, który zaspokoi potrzeby konsumentów poszukujących ciekawych doznań oraz oryginalnych połączeń smakowych. Wybór padł na mango, popularny składnik wielu ubiegłorocznych innowacji, które dla dodatkowego efektu orzeźwiającego przełamano limonką. Bazując na aromatach pochodzenia naturalnego, producent stworzył recepturę, która przypadła do gustu konsumentom i pomogła odnieść inicjatywie rynkowy sukces. W działaniach marketingowych Somersby od dłuższego czasu skupia się na nowych produktach, dzięki czemu wejście na rynek Mango & Lime wspierane było przez mocną kampanię promocyjną. Poza szeroką dystrybucją i materiałami POS w punktach sprzedaży inicjatywa otrzymała dedykowaną reklamę telewizyjną i aktywacje digitalowe. W kilku miastach pojawiły się murale wspierające nowy wariant. Ponadto promowano go poprzez konkurs “Przymierz się do nagród”, w którym można było wygrać ubrania marki odzieżowej Aloha Form Deer inspirowane czterema smakami Somersby. Ta promocja konsumencka miała silne wsparcie: poza komunikacją na opakowaniach wspierana była działaniami online, współpracą z influencerami, materiałami POSM oraz obecnością w kanałach marki Aloha from Deer – czytamy w raporcie.

Trzecie miejsce to Jacobs Barista Editions z portfolio Jacobs Douwe Egberts Polska. Autorzy raportu wskazują, że ten produkt odpowiada na rosnące w ostatnich latach wymagania osób pijących kawę i coraz większy nacisk, jaki konsumenci kładą na jakość kawy, metodę jej przygotowania oraz sposób podania. Innowacja kontynuuje spójny przekaz komunikacyjny wariantów rozpuszczalnych o kawie jak z kawiarni, bez wychodzenia z domu, pozwalając każdemu poczuć się jak domowy barista.

Pełna lista zwycięzców i podsumowanie najważniejszych trendów według Nielsena dostępne są w naszym siostrzanym, najnowszym magazynie “Handel”: https://formularze.media.com.pl/pobierz-magazyn-handel