Zagranica

Marketing

Microsoft: Kwartalny zysk mniejszy o 12%

Jest i dobra wiadomość: przychody z usług chmurowych, kluczowych dla rozwoju firmy, wzrosły rok do roku o 22%.

Amerykański gigant technologiczny odnotował w minionym kwartale przychody w wysokości 52,7 mld dol., tylko o 2% wyższe niż w analogicznym okresie rok wcześniej. Zysk netto wyniósł 16,4 mld dol., co oznacza spadek o 12% rok do roku.

Na wynikach Microsoftu zaważył ogromny spadek popytu na komputery osobiste i oprogramowanie Windows. Według firmy badawczej Gartner światowa sprzedaż komputerów PC spadła w czwartym kwartale 2022 r. o ponad 28% w porównaniu z tym samym okresem roku poprzedniego. To największy kwartalny spadek od rozpoczęcia tych badań w połowie lat 90. ubiegłego wieku.

Dobra wiadomość dla Microsoftu to wzrost o 22% przychodów z biznesu chmurowego (Microsoft Azure), mającego dla firmy coraz bardziej kluczowe znaczenie. Na przyszłych wynikach może także zaważyć powodzenie ogłoszonej 24 stycznia 10-miliardowej inwestycji w OpenAI, twórcę ChatGPT, opartego na sztucznej inteligencji rozwiązania, które – jako potencjalny “game changer” w branży – wzbudziło duże obawy w Google. “Microsoft Cloud przekształca najbardziej zaawansowane modele AI na świecie w nową platformę obliczeniową” – powiedział podczas prezentacji wyników CEO Satya Nadella. Zarysował też cel firmy, którym jest dawanie użytkownikom platform i narzędzi pozwalających im osiągnąć więcej przy mniejszych nakładach oraz wprowadzanie innowacji w oczekiwaniu na “nową erę AI”.