Zagranica

Marketing

Microsoft zainwestuje 10 miliardów dol. w OpenAI

Inwestycja ma być lekarstwem na spadek tempa wzrostu przychodów oraz szansą na konkurowanie w obszarze sztucznej inteligencji z rywalami - Alphabetem, Amazonem i Meta Platforms.

Amerykański gigant technologiczny ma nadzieję, że wielomiliardowa inwestycja w spółkę OpenAI, do której należy uruchomiony w listopadzie ub.r. ChatGPT, rozwiązanie oparte na sztucznej inteligencji, da firmie nowy impuls rozwojowy. Cztery lata temu Microsoft zainwestował w OpenAI 1 miliard dol., a kolejna runda inwestycyjna odbyła się w 2021 r. Nowa inwestycja ma być warta ok. 10 miliardów dol.

OpenAI korzysta z potężnych chmurowych centrów danych Microsoft Azure, by “uczyć” na nich swoje algorytmy AI. Z kolei dla Microsoftu dostęp do rozwiązań tworzonych przez OpenAI jest szansą na konkurowanie w obszarze sztucznej inteligencji z firmami Alphabet (spółka matka Google), Amazon i Meta Platforms (właściciel Facebooka i Instagrama). Według doniesień “The New York Times” Alphabet, zaniepokojony możliwościami ChatGPT, miał zwrócić się z prośbą o pomoc do współzałożycieli Google Larry’ego Page’a i Sergeya Brina, w walce z narzędziem mogącym zagrozić pozycji wyszukiwarki. ChatGPT, który potrafi m.in. udzielać porad finansowych, rozwiązywać zadania matematyczne oraz pisać listy motywacyjne, pozyskał milion użytkowników w ciągu pięciu dni od udostępnienia.

W ubiegłym tygodniu Microsoft poinformował, że zamierza zwolnić 10 tys. pracowników. Analitycy spodziewają się, że wzrost przychodów firmy w ostatnim kwartale 2022 r. spowolni do ok. 2% z 11% w poprzednim (wyniki zostały ogłoszone wczoraj późnym wieczorem, po zamknięciu tego wydania). Poważnym zmartwieniem jest także spowolnienie biznesu chmurowego, odpowiadającego w trzecim kwartale ub.r. za ok. 20 miliardów z ogólnej kwoty 50 miliardów dol. przychodów amerykańskiego giganta.

Przychody Microsoftu według segmentów w latach 2019-2022. Widać dynamicznie rosnące znaczenie biznesu chmurowego i zatrzymanie trendu wzrostowego w 2022 r. Źródło: Espresso, The Economust za: Refinitiv Datastream.