Kraj

Mobilne płatności koalicji sześciu banków przed Gwiazdką

Do inicjatywy pod auspicjami PKO BP mają dołączyć kolejne banki.

Potwierdzają się nasze nieoficjalne informacje o tym, że sześć banków: Alior Bank, Bank Zachodni WBK, mBank (BRE Bank), ING Bank Śląski i Millennium Bank, pod auspicjami największego z nich, czyli PKO BP, stworzy wspólny system mobilnych płatności (patrz MMP24 z 28.06 br. i MMP24 z 01.07 br.).

Wczoraj prezesi tych banków (nieobecny był tylko Mateusz Morawiecki prezes BZ WBK) na wspólnej konferencji zapowiedzieli, że ich celem jest stworzenie jednolitego standardu płatności z telefonów komórkowych. Dlatego powołają wspólną spółkę, która będzie operatorem systemu. PKO BP wniesie do niego rozwiązania technologiczne ze swojego systemu płatności IKO. Jednak ten nowy, wspólny system będzie nosił inną nazwę. Jaką – tego jeszcze nie ustalono. Każdy z banków na własną rękę będzie przygotowywał aplikacje mobilne dla swoich użytkowników. Jednolity będzie natomiast system rozliczania transakcji oparty na kodach cyfrowych (tak jak jest to w IKO).

Prezes PKO BP Zbigniew Jagiełło i pozostali prezesi solidarnie deklarowali, że system jest otwarty i każdy bank, który będzie chciał, może do niego przystąpić. Jednak już te sześć banków obsługuje pokaźną liczbę ponad 16 mln klientów. Prowadzą łącznie ok. 15,7 mln rachunków, czyli mniej więcej połowę wszystkich w Polsce.

Ta masa krytyczna klientów jest im potrzebna, by przekonać do tego systemu sieci handlowe i mniejsze sklepy. Bez szerokiej sieci akceptacji taki system nie ma bowiem sensu i nigdy się nie upowszechni.

– Chcielibyśmy, by przed Gwiazdką był to już system w skali masowej – zapowiada Wojciech Sobieraj, prezes Alior Banku. – Jeśli za rok nadal będziemy tylko w tym samym gronie sześciu banków, to będzie nasza porażka – dodaje.

Prezesi nie chcieli natomiast mówić o tym, jakie proporcje udziałów w nowej spółce będą mieli poszczególni uczestnicy porozumienia, jakie będą jej koszty funkcjonowania ani jakiej wysokości opłaty zamierzają zaproponować sprzedawcom.

W IKO jest to średnio ok. 0,5 proc.

Inicjatywa podjęta przez PKO BP to wyzwanie dla jego największego konkurenta, czyli Pekao SA (UniCredit), który niedawno zaprezentował własny system mobilnych płatności PeoPay.