Zagranica

Motorway, marketplace używanych aut, zyskuje status jednorożca [wideo]

Brytyjski start-up pozyskał w ostatniej rundzie inwestycyjnej 190 milionów dolarów.

Motorway, marketplace używanych aut, zyskuje status jednorożca [wideo]
Londyńska spółka Motorway, wyceniona na ponad miliard dolarów, korzysta na trwającym boomie na rynku samochodów używanych. Według dziennika “Financial Times” średnia cena wywoławcza aut używanych w Wielkiej Brytanii wzrosła o 15,2% rok do roku. Ma to związek z niedoborem nowych samochodów wywołanym przez trudną sytuację na rynku półprzewodników w ciągu ostatniego roku.

Aplikacja Motorway, która weszła na rynek w 2017 r., umożliwia właścicielom samochodów wystawienie ich na sprzedaż, a 4 tysiącom współpracujących dealerów – licytowanie pojazdów na codziennej aukcji. Po wprowadzeniu numeru rejestracyjnego auta sprzedający otrzymuje natychmiastową wycenę i może utworzyć profil samochodu za pomocą telefonu. Po licytacji najwyższa oferta trafia do sprzedającego do zatwierdzenia, a następnie zostaje ustalona data odbioru samochodu. Korzystanie z aplikacji jest bezpłatne dla sprzedających.

%7B%22width%22%3A418%2C%20%22height%22%3A250%2C%20%22allowfullscreen%22%3A%22true%22%2C%20%22allowscriptaccess%22%3A%22always%22%2C%20%22wmode%22%3A%22transparent%22%2C%20%22type%22%3A%22application%2Fx-shockwave-flash%22%2C%20%22src%22%3A%22http%3A%2F%2Fwww.youtube.com%2Fv%2FjOmqrveM-N0%22%7D
Najnowsza runda finansowania start-upu została przeprowadzona przez Index Ventures przy współudziale dotychczasowych inwestorów – Latitude, Unbound oraz BMW i Ventures (amerykański fundusz wspierany przez niemiecką grupę BMW). W poprzedniej rundzie w czerwcu br. Motorway pozyskał 48 milionów funtów. Pierwszą osobą, która dojrzała w tej firmie potencjał, był Shakil Khan, wczesny inwestor w Spotify oraz współzałożyciel (wraz z Danielem Ekiem) funduszu inwestycyjnego Prima Materia.

Według deklaracji spółki odnotowała ona 300-procentowy wzrost sprzedaży w trzecim kwartale – do 411 mln dol. z 105 mln dol. w analogicznym okresie rok wcześniej. W ciągu czterech lat działalności z usług Motorway skorzystało ponad 2,5 miliona właścicieli aut. Spółka działa obecnie w trzech lokalizacjach – obok Londynu (siedziba główna) i Brighton (wsparcie sprzedaży i klienta) także w Kijowie na Ukrainie (ośrodek inżynieryjno-rozwojowy).

Pod koniec sierpnia br. Motorway ruszył z kampanią reklamową obejmującą telewizję, OOH, radio i digital, przygotowaną przez Wonderhood Studios i MG OMD. 10-sekundowy spot telewizyjny został wyreżyserowany przez Scotta Lyona (Outsider).