19 czerwca br., w dniu warszawskiej Parady Równości rozpoczęła się kampania społeczna realizowana wspólnie przez Gazeta.pl, Wyborcza.pl, “Gazetę Wyborczą”, Tok FM i Tokfm.pl, stowarzyszenie Miłość Nie Wyklucza oraz agencję MullenLowe Warsaw. Organizatorzy akcji wierzą, że polska kultura bez społeczności nieheteronormatywnej nie byłaby pełna.
Idea kreatywna kampanii i główny przekaz opierają się na “wykluczeniu” liter: L, G, B i T z tekstów na portalach i w serwisach internetowych, na pierwszych stronach gazet oraz w mediach społecznościowych. Twórcy akcji chcą w ten sposób pokazać, że “Bez LGBT+ nie ma Polski”.
Z logotypów i stron Gazeta.pl, Wyborcza.pl, “Gazety Wyborczej” i Tokfm.pl zniknęły litery L, G, B i T, symbolizując wykluczenie tych osób ze społeczeństwa. Wydanie “Gazety Wyborczej” tego dnia zostało wydrukowana bez liter G, B i T w logo. Opublikowano materiały dotyczące sytuacji osób nieheteronormatywnych w Polsce wraz z linkiem na stronę akcji: Bezlgbtplusniemapolski.pl.
– W kampanii chcieliśmy podkreślić, że osoby nieheteronormatywne są nieodłączną częścią Polski i społeczeństwa, dlatego prowokacyjnie usunęliśmy z polskiego języka litery L, G, B i T – mówi Marcin Nowak, dyrektor kreatywny w agencji MullenLowe Warsaw. – W ten sposób udowodniliśmy, że bez nich Polska nie jest kompletna. Jest uboga i ułomna. Jest “Poską”. To kampania patriotyczna, bo nasze dziedzictwo narodowe, z którego jesteśmy tak dumni, jest efektem różnorodności polskiego społeczeństwa. Nie zgadzamy się na zawłaszczenie Polski przez jedną grupę społeczną. Polska jest Polską tyko wtedy, kiedy jest w niej miejsce dla wszystkich Polaków – dodaje Nowak.
– Sytuacja osób nieheteronormatywnych jest w Polsce dużo trudniejsza niż w pozostałych krajach Unii Europejskiej, dlatego wierzymy, że trzeba się angażować i przeciwdziałać homofobi – wyjaśnia Wiktoria Beczek, koordynatorka treści dotyczących różnorodności i inkluzywności w Gazeta.pl.