Kraj

Multiscreening dotyczy 70 proc. internautów

Dom mediowy Mindshare zaprezentował swoje nowe badanie. Pod lupą znalazł się multiscreening i shifting.

Multiscreening, czyli zjawisko korzystania z wielu ekranów jednocześnie, dotyczy już blisko 70 proc. użytkowników internetu – wynika z nowego badania domu mediowego Mindshare Polska. Polscy internauci podczas oglądania telewizji najchętniej korzystają z telefonu komórkowego (48 proc.) lub laptopa (43 proc.). Na smartfonie najczęściej odwiedzają portale społecznościowe (21 proc.) oraz przeglądają ogólne wiadomości w internecie (20 proc.). W przypadku laptopa korzystanie z social mediów schodzi na drugi plan, a bardziej powszechne są takie działania, jak sprawdzanie wiadomości (29 proc.) oraz – co bardziej istotne z reklamowego punktu widzenia – wyszukiwanie różnego typu treści w internecie (26 proc.).

Coraz częściej (39 proc. badanych) zdarza się, że czynności wykonywane na drugim ekranie łączą się z treściami emitowanymi w TV. Zauważalne jest np. robienie zakupów przez internet w nawiązaniu do tego, co jest akurat prezentowane w telewizji czy komentowanie nadawanych treści w social mediach (27 proc.). Już blisko co piąty badany szuka w sieci informacji o produktach, które właśnie zobaczył w reklamie.

Multiscreening jest zjawiskiem, które występuje najczęściej wśród osób młodych, do 24. roku życia. Ta grupa internautów jest bardziej otwarta na nowe rozwiązania oraz częściej niż starsi korzystają z portali społecznościowych (55 proc.) i komunikatorów (49 proc.) podczas oglądania telewizji.

W ramach zrealizowanego projektu zbadane zostało także zjawisko shiftingu, które jest interesujące z punktu widzenia reklamodawców. Shifting, czyli wykorzystywanie urządzeń jedno po drugim do tego samego celu, dotyczy dzisiaj ponad połowy badanych (55 proc.), a co trzeciemu internaucie zdarza się robić to regularnie. Zgodnie z oczekiwaniami najczęściej wykorzystywanymi urządzeniami w ramach shiftingu są telefon i komputer. Z tego ostatniego w taki sposób korzysta ponad 20 proc. internautów i występuje ono zarówno jako pierwsze, jak i kolejne urządzenie. Smartfon/telefon komórkowy z kolei dla większości badanych (17 proc.) jest drugim lub kolejnym urządzeniem.

Badanie zostało przeprowadzone metodą CAWI w październiku 2015 r. Próba badawcza to 1 tys. użytkowników sieci w wieku 15-54 lat.