Kraj

Nielsen: Spadek Indeksu Zadowolenia Konsumentów

W badaniu Polska wciąż znajduje się powyżej średniej.

Jak poinformowała firma Nielsen, o 30 punktów, do poziomu 76, spadł Indeks Zadowolenia Konsumentów w Polsce w II kwartale 2020 r., głównie ze względu na negatywną oceną perspektyw na rynku pracy. Bezpieczeństwo zatrudnienia i zdrowie należą do najważniejszych obaw Polaków. Konsumenci odczuli wpływ pandemii na gospodarkę i w naturalny sposób martwią się o swoją przyszłość. Spadki odnotowały praktycznie wszystkie kraje objęte badaniem.
Badanie CCI przeprowadzono w maju, kiedy w Polsce nastroje konsumenckie kształtował nie tylko niepokój związany z sytuacją zdrowotną, ale również wiele innych czynników: początek uruchamiania programów pomocowych dla biznesu, wciąż obowiązujące obostrzenia w placówkach handlowych, zamknięty kanał HoReCa, niepewność odnośnie do planowanych wyborów prezydenckich.
Zadowolenie polskich konsumentów spadło o 30 punktów w porównaniu z IV kwartałem 2019 r., osiągając wynik 76 punktów. Ostatni raz wynik dla Polski był na takim poziomie w pierwszej połowie 2015 r. Jest on jednak daleki od najniższego zanotowanego dotąd, czyli 62 punktów w I kwartale 2013 r. Wynik dla Polski wciąż utrzymuje się powyżej średniej europejskiej (74 punkty w II kwartale 2020 r.), a Polska plasuje się na 19. miejscu wśród 35 państw. Dania pozostaje najbardziej optymistycznym państwem w Europie, podczas gdy Włochy w II kwartale osiągnęły najniższy wynik.

Badanie “The Conference Board Consumer Confidence Index” za II kwartał 2020 r. zostało przeprowadzone między 7 a 25 maja i odzwierciedla nastroje konsumentów związane z pandemią. To międzynarodowe badanie prowadzone we współpracy z firmą Nielsen na próbie ponad 32 tys. użytkowników internetu w 64 krajach na wszystkich kontynentach. Dotyczy opinii respondentów na temat ekonomii, zwyczajów zakupowych, finansów i ich największych obaw. Do badania kwalifikowane są kraje o wysokiej penetracji internetu, tj. minimum 60%, lub populacja użytkowników internetu powyżej 10 mln. Badanie prowadzone jest od 2005 r., a jego wyniki publikowane są co kwartał.