Kraj

Open Research: shopperzy chcą natychmiastowej korzyści z promocji

Najnowszy raport podsumowuje trendy shopperowe.

Polacy na zakupach nastawieni są na maksymalizację korzyści – wynika z badania firmy Open Research pt. “Shoppers’ Perspective 2017”.

– Co roku badamy zmiany w zachowaniach zakupowych Polaków. W Polsce lubiane są promocje dające natychmiastową korzyść, jednak w ostatnim roku nastąpiło znaczące osłabienie tej preferencji. Można wiązać to ze zmianami form promocji stosowanymi przez najpopularniejsze sieci handlowe. Wystarczy wspomnieć o zwrocie produktu w Lidlu albo Gangu Świeżaków Biedronki – mówi Mariusz Pyc, client service director w Open Research.

Tegoroczna edycja badania „Shoppers’ Perspective” dowodzi, że klienci wciąż preferują takie oferty, które dają im natychmiastową korzyść – ta grupa to aż 57 proc. badanych. To mniej niż rok temu, gdy wybieranie tego typu ofert deklarowało 65 proc. osób biorących udział w badaniu. Chodzi tu o obniżki cen, dodawanie produktu gratis, bon do wykorzystania na kolejnych zakupach albo większą ilość produktu w tej samej cenie.

Coraz chętniej Polacy wybierają promocje, w których nagroda jest odroczona w czasie, czyli np. zbieranie punktów lub naklejek za zakupy, programy lojalnościowe czy konkursy z nagrodami. Ostatnie promocje w sieciach Biedronka (Gang Świeżaków) i Lidl (możliwość zwrotu towarów, z których klienci byli niezadowoleni) są tego najlepszym dowodem. Lojalizowanie klienta jest dla sieci również bardziej opłacalne niż stymulowanie jego zakupów samymi obniżkami cen.

Raport stwierdza też, że jeszcze do niedawna Polacy skrupulatnie planowali wydatki i racjonalizowali swoje zakupy. Poprawa sytuacji ekonomicznej, na którą niewątpliwie wpływ ma program 500+, sprawiła, że klienci rzadziej przychodzą do sklepu z przygotowaną listą. Częściej (+6 proc. w stosunku do ub.r.) pozwalają sobie na spontaniczne zakupy. Pod wpływem impulsu najczęściej kupowane są kosmetyki (25 proc.), czyli produkty, które mogą służyć poprawianiu nastroju. Z kolei co piąty Polak spontanicznie kupuje artykuły spożywcze i chemię gospodarczą.