Kraj

OTT napędzi rozwój rynku mediów w Polsce

Według prognoz OTT w Polsce będzie rósł o ponad 16% rocznie, podczas gdy tradycyjna telewizja będzie tracić.

OTT napędzi rozwój rynku mediów w Polsce
Firma doradcza PwC szacuje, że rynek mediów i rozrywki w Polsce wart jest obecnie 43,6 mld zł (11,4 mld dol. w 2019 r.). Przewiduje, że w ciągu najbliższych pięciu lat będzie rósł w tempie 5% rocznie, dzięki czemu wzrośnie o 10 mld zł, by w 2023 r. osiągnąć wartość ok. 53,6 mld zł (14 mld dol.).

Głównym kołem napędowym ma być segment wideo OTT (ang. OTT – over the top), czyli serwisów streamingowych dostarczających wideo przez internet bez potrzeby opłacania abonamentu za telewizję kablową lub satelitarną. PwC przewiduje, że w ciągu pięciu lat będzie rósł o 16,6% rocznie. Z kolei wartość rynku dostępu do internetu miałaby rosnąć w tym czasie o 11,5% rocznie. Tu coraz istotniejszy będzie dostęp komórkowy.

– Zgodnie z naszymi szacunkami wartość rynku internetu mobilnego w Polsce do 2023 r. będzie rosła w średniorocznym tempie ponad 15% – wskazuje Paweł Wesołowski, partner w PwC, lider zespołu ds. telekomunikacji, mediów i technologii w Polsce.

Według prognoz PwC rozwijać się będą także rynki: gier wideo (o 6,2% rocznie) i reklamy internetowej (5% rocznie).

Na przeciwnym biegunie, z ujemnym tempem rozwoju w perspektywie najbliższych pięciu lat, znajdują się segmenty: książki (-1,5%; efekt spadków sprzedaży papierowych wersji książek, podczas gdy e-booki rosną we wszystkich kategoriach), gazety i czasopisma (-1,25%) oraz tradycyjna telewizja i wideo domowe (-0,18%). Eksperci PwC zwracają uwagę, że spadek przychodów z samych gazet (bez wliczania czasopism) na poziomie -0,75% jest jednym z najwolniejszych w Europie, na Bliskim Wschodzie i Afryce (region EMEA).