Zagranica

Oxera i Oliver & Ohlbaum: widzowie z Europy zobaczą mniej filmów, jeśli plany UE wejdą w życie

Raport wskazuje, że odbiorcy w całej Unii Europejskiej poniosą znaczne straty, jeśli Komisja Europejska nie odstąpi od planów odejścia od zasady terytorialnej eksploatacji praw filmowych i telewizyjnych.

Zmiany w prawie autorskim i inne inicjatywy na szczeblu UE mogą doprowadzić do znacznego obniżenia poziomu inwestowania w programy telewizyjne i filmy. Spowoduje to zmniejszenie korzyści dla konsumentów o kwotę do 9,3 mld euro rocznie, gdyż utracą dostęp do utworów, z których obecnie korzystają – będą musieli za nie więcej zapłacić lub zostaną całkowicie pozbawieni do nich dostępu. Takie wyniki płyną z badania firmy doradztwa gospodarczego Oxera oraz i firmy doradztwa medialnego Oliver & Ohlbaum. Raport przedstawiony został na MFF w Cannes.

Propozycje UE – przedstawione w ubiegłym roku w strategii jednolitego rynku cyfrowego Komisji Europejskiej – zniszczyłyby ustalone wykorzystywanie terytorialne praw telewizyjnych i filmowych w Europie. Ale raport “The impact of cross-border access to audiovisual content on EU consumers” (“Skutki transgranicznego dostępu do utworów audiowizualnych dla konsumentów w UE”) ostrzega, że zamiast poprawy możliwości wyboru przez konsumentów zniszczenie korzystania z praw na zasadzie terytorialności doprowadzi do ogromnych kosztów dla odbiorców, jak również dla europejskiej gospodarki kreatywnej, zagrażając różnorodności kulturowej zarówno w produkcji, jak i dystrybucji, a tym samym spowoduje zmniejszenie ilości i jakości oryginalnych utworów oferowanych w UE.

Według autorów raportu po zmianach przepisów produkcja będzie zawierać do 48 proc. mniej tematyki lokalnej w telewizji w niektórych gatunkach i o 37 proc. mniejsza będzie lokalna produkcja filmowa, a najbardziej zagrożone będą treści ryzykowne pod względem opłacalności oraz niszowe, które mogą przestać być produkowane. Miałoby to negatywny wpływ na wszystkie rodzaje utworów – międzynarodowych, europejskich i niezależnych produkcji lokalnych – zagrażając różnorodności kulturowej. Z raportu wynika, że nawet utwory, które nadal są produkowane, mogą ucierpieć z powodu zmniejszonych wartości produkcji, wpływając na jakość utworów dostępnych dla konsumentów. A konsumenci będą musieli ponosić koszty wyższych cen (a część konsumentów zostanie całkowicie wyłączona przez wysokie ceny) lub stracą dostęp do utworów, z których obecnie korzystają.

Badanie sfinansowało 19 podmiotów, w tym ITV, Sky, Viacom i NBCUNiversal oraz organizacje branżowe i firmy producenckie. Wartość europejskiego sektora audiowizualnego wynosi obecnie około 97 mld euro, z czego dochód producentów wynosi 40 mld euro. Zatrudnia 0,7-1,1 mln osób. Rośnie w tempie 2 proc. rocznie.

(Hill+Knowlton Strategies)