Pfizer ogłosił w zeszłym tygodniu, że rozważa “strategiczne alternatywy” dla leków OTC, takich jak Advil, środek przeciwbólowy i zestaw multiwitaminowy. Niemiecki Merck (działający niezależnie od amerykańskiej spółki Merck) opublikował podobne oświadczenie we wrześniu br. Globalny lider w sektorze leków OTC – spółka joint venture stworzona w 2015 r. przez GlaxoSmithKline i Novartis – odnotowała “wyraźne spowolnienie wzrostu” w wynikach za drugi kwartał br.
Jednocześnie dynamicznie wzrasta sprzedaż leków OTC w internetowych aptekach, takich jak Shop Apotheke Europe. Wartość akcji tej firmy wzrosła dwukrotnie od jej IPO w ubiegłym roku. O tym, jak dużą wagę przywiązują do tej kwestii firmy farmaceutyczne, świadczy m.in. fakt, że spółka GSK-Novartis w br. pozyskała dyrektora ds. technologii cyfrowych z Google.
Pokolenie konsumentów wyposażonych w smartfony błyskawicznie porównuje ceny i sprawdza składniki leków w internecie. Wnioski, które wyciągają, są na ogół niekorzystne dla marek takich jak Advil (Pfizer) czy Nurofen (Reckitt Benckiser), które są sporo droższe od leków generycznych, choć wykorzystują te same substancje aktywne.
(WSJ)