Kraj

Piwo, wódka, whisky najczęściej spożywane przez Polaków według Nielsena

Polacy wydali na piwo w ub.r. - 16,7 mld zł, na wódkę - 11 mld zł, a na whisky - 2,3 mld zł.

Agencja badawcza Nielsen przygotowała zestawienie alkoholi najczęściej spożywanych przez Polaków. Liderem jest piwo, kolejne miejsca zajmują wódka i whisky.

W 2018 na piwo (to druga po papierosach największa kategoria FMCG w Polsce) Polacy wydali 16,7 mld zł. Wartościowa sprzedaż piwa wzrosła o 7,1 proc. m.in. dzięki piwnym specjalnościom (porterom, weiznerom). 80-proc. wzrost sprzedaży zanotowały piwa bezalkoholowe.

Drugą najlepiej sprzedającą się kategorią alkoholi w ub.r. była wódka, na którą wydaliśmy ponad 11 mld zł (wzrost kategorii o 0,9 proc.) Najlepiej sprzedawały się “smakowe małpki” o pojemnościach 200 ml i mniejszych. Zwiększyły sprzedaż o prawie 10 proc., powiększając swój udział w kategorii do ponad 17 proc. Sprzedaż whisky wzrosła o 11 proc. Wydaliśmy na nią 2,3 mld zł.

Sprzedaż wina stołowego wzrosła o 7,1 proc. (segment premium rósł w tempie powyżej 20 proc., udziały tracą wina pochodzące z Węgier i Bułgarii, zyskują zaś wina z krajów Nowego Świata takich jak Chile, Australia czy RPA). Kategoria win musujących rozwijała się w tempie 9 proc. (sprzedaż prosecco wzrosła o 46 proc., a cavy o 22 proc., spadła zaś sprzedaż szampana).

Dwucyfrowo spadła sprzedaż klasycznych wermutów, wzrosła zaś sprzedaż bitterów i aperitivów, ze względu na modę na drinki typu Spritz. Stabilną kategorią są mleczne likiery. Wina deserowe to kategoria której głównym motorem napędowym sprzedaży (prawie 12-proc. wzrost) były  grzańce. Wzrosła także sprzedaż rumu i ginu.