Kraj

Piwowarzy liczą na mundial i pogodę

Według ZPPP Browary Polskie łagodna zima, wczesna wiosna i piłkarski mundial mogą sprawić, że sprzedaż piwa wzrośnie w tym roku o ok. 1 proc.

W ub.r. browary sprzedały 37 mln hl piwa, czyli o 2,2 proc. mniej niż wok wcześniej. Rok 2012 był dla branży piwowarskiej rekordowy – Polacy kupili 37,8 mln hl piwa, o 5 proc. więcej niż w 2011 r. Zdaniem piwowarów za ubiegłoroczny spadek sprzedaży winę ponosi przede wszystkim obniżenie optymizmu konsumenckiego i – co ciekawe – zbyt upalne lato (gdy przez dłuższy czas utrzymuje się wysoka temperatura, np. powyżej 30 st. C, to browary notują zauważalny spadek sprzedaży).

W tym roku piwowarzy liczą na stabilizację z nadzieją na być może niewielki, 1-proc. wzrost. Jak wskazuje ZPPP, optymizmem mogą napawać pierwsze tegoroczne wyniki sprzedażowe – dodatnie – osiągnięte dzięki łagodnej zimie. Wczesna i ciepła wiosna, przynajmniej na razie, także dobrze wróży. No i w czerwcu oraz lipcu odbędą się w Brazylii piłkarskie mistrzostwa świata.

– Sprzedaż piwa na obecnym poziomie 37 mln hl pozwala nam mówić o stabilizacji rynku. Niewykluczony jest także niewielki wzrost, który pozwoliłby zakończyć rok 2014 na plusie. Przemawiać za tym może oczekiwana poprawa nastrojów konsumenckich oraz kontynuacja wprowadzania nowości piwnych. Perspektywa wspólnego przeżywania w pubach emocji sportowych w czerwcu i lipcu, związanych z mundialem w Brazylii, połączona ze sprzyjającą pogodą może wpłynąć na poprawę naszych wyników o około 1 proc. – mówi Danuta Gut, dyrektor biura zarządu ZPPP Browary Polskie.

Piwowarzy liczą także na dalszy rozwój segmentu piw smakowych, zwłaszcza typu radler/shandy (połączenie jasnego piwa z lemoniadą, o obniżonej zawartości alkoholu) oraz piw niepasteryzowanych.