Kraj

Play i Raiffeisen Polbank w drodze na giełdę

Akcjonariusze telekomu uznali, że już czas przynajmniej na częściowe spieniężenie inwestycji, Raiffeisen wypełnia zaś wcześniejsze zobowiązania wobec nadzoru.

Lato tego roku zapowiada się gorące, przynajmniej na warszawskiej Giełdzie Papierów Wartościowych (GPW). Zamiar wejścia z publiczną ofertą na główny parkiet ogłosiły właśnie: Play, jeden z czterech największych operatorów komórkowych w kraju (14,3 mln użytkowników), i Raiffeisen Bank Polska, działający pod marką Raiffeisen Polbank, dziesiąty z krajowych banków (ok. 750 tys. klientów detalicznych, ponad 640 tys. prowadzonych ROR-ów).

W przypadku P4 powody są oczywiste. Fundusze inwestycyjne – Novator, za którym stoi najbogatszy Islandczyk Thor Bjorgolfssen, który zainwestował w Playa od samego początku, czyli w 2005 r., i grecki Tollerton, należący do miliardera Panosa Germanosa i jego rodziny, który dołączył w 2007 r. – uznały po prostu, że wzrost wartości spółki daje okazję do korzystnego spieniężenia tej inwestycji. Szukali dla Playa inwestora branżowego lub finansowego, ale wobec niepowodzenia tych poszukiwań pozostała im droga przez giełdę. Luksemburska spółka Play Communications, która jest de facto właścicielem operatora, zapowiada, że będzie to oferta szeroka: skierowana zarówno do inwestorów indywidualnych, jak i instytucjonalnych w kraju oraz do podmiotów za granicą. Spółka kusi zapowiedzią wypłaty 650 mln zł dywidendy za br. obrotowy (w II kw. przyszłego) i obietnicą przeznaczania na dywidendy 65-75 proc. wolnych przepływów pieniężnych w kolejnych latach. Pieniądze uzyskane z publicznej oferty akcji mają pójść na częściową spłatę zadłużenia.
W marcu br. Play zamienił swój dług w euro na złotówki (w sumie 6,44 mld zł), a jedna z jego spółek wykupiła obligacje za 415 mln euro i jednocześnie wyemitowała kolejne za 0,5 mld euro.
W ub.r. operator przy 6,118 mld zł przychodów wypracował 2,035 mld zł EBITDA, w 2015 r. było to 1,786 mld zł przy 5,437 mld zł przychodów, a w 2014 r.: 1,436 mld zł przy 4,590 mld zł przychodów.

Cały polski rynek telefonii komórkowej wygenerował w 2016 r. ok. 26,3 mld zł przychodów.

Z kolei zapowiedziany przez austriacką grupę Raiffeisen Bank International (RBI) debiut giełdowy jego polskiego oddziału to rezultat wcześniejszych zobowiązań, pod których warunkiem Komisja Nadzoru Finansowego (KNF), polski regulator rynku bankowego, zgodziła się w 2011 r. na przejęcie przez Raiffeisena Polbanku. Na początku 2015 r. RBI ogłosił jednak, że chce sprzedać polski bank. Prowadził w tej sprawie negocjacje m.in. z Alior Bankiem, które jednak zakończyły się fiaskiem. Austriacy prosili KNF o przesunięcie obligatoryjnego terminu giełdowej oferty, ta jednak pozostała nieugięta i stanowczo domagała się wypełnienia zobowiązań. Oferta sprzedaży 15 proc. Raiffeisen Bank Polska będzie skierowana wyłącznie do inwestorów instytucjonalnych zarówno krajowych, jak i zagranicznych. RBP jest dziesiątym co do wielkości bankiem w Polsce pod względem wartości aktywów, kredytów oraz depozytów.

Obie te firmy są aktywne reklamowo. Play według danych Kantar Media (dane cennikowe, bez rabatów) wydał w ub.r. na reklamy w mediach ATL (bez internetu) 354,8 mln zł. Kampanie reklamowe dla Playa przygotowują agencje Grandes Kochonos i Isobar Polska oraz dom mediowy MediaCom Warszawa. O jego ostatniej kampanii pisaliśmy tutaj. Z kolei Raiffeisen Bank w ub.r. intensywnie powiększa swoją bazę rachunków, do czego posłużyła mu oferta Wymarzonych Kont Osobistych – jak informuje bank, w ub.r. otworzył ich 137 tys., z czego 115 tys. dla nowych klientów. Dla banku pracują reklamowo m.in. agencja GPD i dom mediowy Starcom.