Kraj

Play planuje zbliżony poziom wydatków mediowych w 2014 r.

W minionym roku operator pozyskał 2 mln klientów, a swoje wydatki mediowe zwiększył o 20 proc.

Na koniec ub.r. P4, operator sieci komórkowej Play, obsługiwał 10,73 mln klientów. W ciągu roku zwiększył ich bazę o 2,04 mln (na koniec 2012 r. obsługiwał 8,69 mln). Oznacza to, że w 2013 r. operator pozyskał więcej nowych klientów niż w 2012 r. (1,63 mln). Swój udział rynkowy (liczony liczbą kart SIM) operator wylicza na 19 proc. Użytkownicy ofert na kartę (prepaid) stanowią 55,6 proc. klientów Playa
Przychody telekomunikacyjnej spółki wyniosły w ub.r. 3,72 mld zł i były o 4 proc. wyższe niż w 2012 r. (3,44 mld zł). Dynamika przychodów jednak zdecydowanie spadła: w 2012 r. wyniosła bowiem 28 proc. Zarząd firmy wolniejszy wzrost tłumaczy wpływem obniżek stawek interconnectowych (MTR) w styczniu i lutym ub.r. Przychody P4 uzyskane bezpośrednio od klientów wyniosły bowiem 2,918 mld zł i były o 22 proc. wyższe od uzyskanych rok wcześniej.

EBITDA spółki za ub.r. wzrosła o 26 proc., do 707 mln zł.

W minionym roku Play na swoje reklamy wydał 366 mln zł (dane cennikowe; źródło: Kantar Media). O 20 proc. więcej niż w 2012 r. (304 mln zł). Był to najwyższy wzrost wśród operatorów komórkowych. Orange Polska i T-Mobile Polska zmniejszali w zeszłym roku swoje inwestycje mediowe. Jak wyliczył dom mediowy Starlink, w ub.r. branża telekomunikacyjna wydała na reklamy o 175 mln zł netto mniej niż w 2012 r. Polkomtel w ub.r. zwiększył o ok. 10 proc. swoje wydatki cennikowe, ale było to po dwóch latach, w których bardzo mocno ścinał swój budżet mediowy.

Bartosz Dobrzyński, szef marketingu i członek zarządu P4, zapowiada, że w br. budżet mediowy operatora ma być na poziomie zbliżonym do ubiegłorocznego lub ”lekko” wyższy, choć to zależy wyników biznesowych – zaznacza.

W dalszym ciągu ma być eksploatowana platforma komunikacyjna reklam Playa ze znanymi postaciami. W ciągu roku od jej uruchomienia agencja Grandes Kochonos, która odpowiada za kreację tych reklam, przygotowała ponad 20 spotów reklamowych, które trafiły do emisji.

W reklamach Playa w ciągu minionego roku wystąpili: Kuba Wojewódzki (reklamował usługi operatora już wcześniej), Agnieszka Dygant, Magdalena Różczka (występowała w kampanii Netii), Maciej Stuhr (wraz z ojcem – Jerzym – reklamował niegdyś Raiffeisen Bank Polska), Marcin Prokop, Małgorzata Socha (reklamowała wcześniej Eurobank), Krzysztof Hołowczyc (brał udział w reklamach zegarków Atlantic, PKN Orlen, chipsów Lay’s i Banku Millennium), Michał Żebrowski (reklamy koncernu energetycznego Enea), Kamil Bednarek, Czesław Mozil i Agnieszka Chylińska (występowała w reklamach firmy ubezpieczeniowej Aviva), członkowie kabaretu Mumio, którzy wcześniej przez siedem lat reklamowali konkurencyjną sieć komórkową Plus (Polkomtel), a ostatnio wokaliści: Małgorzata Jamroży, czyli Margaret i Dawid Podsiadło.

Obsługą budżetu mediowego P4 zajmuje się dom mediowy MediaCom.