Kraj

Po siedmiu miesiącach rynek piwa urósł o 9 proc.

Branża notuje wzrost ilościowy, niestety, średnia cena piwa spada.

Jak raportuje Związek Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego “Browary Polskie”, zrzeszający trzech największych producentów piwa w kraju, do których należy ok. 90 proc. rynku, w ciągu pierwszych siedmiu miesięcy br. producenci sprzedali aż 23,33 mln hl złotego trunku, o 9 proc. więcej niż w ub.r. To zasługa długiego, ciepłego lata i efekt niskiej bazy (ubiegły rok, zwłaszcza lato, był dla branży słaby).

Jak mówi Robert Priday, prezes ZPPP “Browary Polskie” i prezes Kompanii Piwowarskiej, największego w kraju producenta piwa, finały Euro 2012 nie przyniosły aż tak dużego wzrostu konsumpcji, jakiego niektórzy się spodziewali: – Oceniamy ten wpływ na jakieś 200-300 tys. hl dodatkowej sprzedaży, czyli tyle, ile wynosi potencjał krajowej produkcji w ciągu 2 dni.

W dalszej części roku prezes ZPPP nie spodziewa się już wzrostów, jego zdaniem dynamika rynku utrzyma się na płaskim poziomie, co w ujęciu całorocznym powinno się przełożyć ok. 5-proc. wzrost ilościowy rynku. Chyba że pogoda pozytywnie zaskoczy jeszcze w październiku.

Pomimo wzrostów wolumenowych piwowarzy dalecy są od hurraoptymizmu: – Spadają ceny – średnia cena litra piwa spadła w ciągu ostatnich trzech lat z 5,27 do 5,17 zł [w poprzednich czterech latach ta cena wzrosła z 4,66 do 5,27 lat – red.]. Konsumenci wyraźnie oszczędzają. Rośnie konsumpcja piw z segmentu ekonomicznego i sprzedaż taniego piwa w dyskontach. Natomiast koszty naszej produkcji stale rosną – wskazuje Priday. W rezultacie maleje zyskowność produkcji największych browarów.

W tym roku konkurencja browarów z okazji Euro 2012 napędziła wydatki reklamowe. Reklamował się zarówno Carlsberg (Carlsberg Polska) jako globalny sponsor turnieju, jak i Warka (Grupa Żywiec) jako sponsor reprezentacji narodowej. Wszystkich przebiła jednak Kompania Piwowarska, która dla marki Tyskie, tradycyjnie związanej w futbolem, przygotowała największą w historii kampanię “5 Stadion”. Prezes Kompanii Piwowarskiej twierdzi, że w przyszłym roku nie spodziewa się już jednak wzrostu nakładów reklamowych w branży, a biorąc pod uwagę sytuację na rynku reklamowym i rosnącą presję ze strony marketerów, można się spodziewać nawet spadku realnych wydatków.

Według danych firmy Kantar Media w ciągu siedmiu miesięcy tego roku Grupa Żywiec wydała na reklamy 92,5 mln zł (dane cennikowe), o ponad 14 proc. mniej niż w analogicznym okresie ub.r. Kompania Piwowarska wydała 92 mln zł, o ponad 18 proc. więcej niż w ub.r. Carlsberg Polska wydał 65 mln zł o 5 mln zł więcej niż w ub.r., Van Pur (czyli także Łomża) wydał zaś 16,7 mln zł, o 44 proc. więcej niż w ub.r.

Wśród trendów na rynku warto odnotować dalszy spadek segmentu piw mocnych – choć wciąż zajmują one ok. 14 proc. rynku, to jednak w ciągu roku ich sprzedaż zmalała o ok. 7-8 proc. Ich konsumenci przeszli do piw jasnych (lagerów).

Do ZPPP „Browary Polskie” należą Kompania Piwowarska, która kontroluje ok. 39-40 proc. rynku, Grupa Żywiec (ok. 32 proc.) i Carlsberg Polska (ok. 18 proc.).