Kraj

Poczta Polska za dwa lata chce mieć 2 tys. paczkomatów

Narodowy operator pocztowy zwiększy też liczbę punktów odbioru paczek.

Poczta Polska (PP), państwowy operator pocztowy, zapowiada, że do 2022 r. zbuduje sieć automatów pocztowych do samodzielnego odbioru i nadawania paczek. Dziś działa 240 takich maszyn PP – w placówkach poczty i sklepach Biedronka. Firma InPost ma obecnie 8 tys. paczkomatów.

PP wskazuje, że obecnie 1/4 przesyłek kurierskich stanowią dostawy do punktów odbioru. Poczta przewiduje, że wraz ze wzrostem na rynku e-commerce oraz rozwojem sieci punktów odbioru, w tym automatów paczkowych, w 2022 r. nawet 50% paczek dostarczanych będzie do punktów i automatów paczkowych.

– Rynek e-commerce może w najbliższych latach osiągnąć pułap nawet 100-120 mld zł rocznie. To dwa razy więcej, niż szacowano jeszcze na początku tego roku. Bezpieczne formy doręczania przesyłek mają coraz większe znaczenie, dlatego Poczta będzie rozwijać sieć automatów do odbioru przesyłek – mówi Tomasz Zdzikot, prezes Poczty Polskiej.

PP ma prawdopodobnie największą w kraju sieć punktów osobistego odbioru, do której należą placówki pocztowe, sklepy Żabka, kioski i saloniki prasowe Ruchu oraz wybrane stacje Orlen. W sumie to 13 tys. punktów. W przyszłym roku Poczta zamierza zwiększyć tę sieć o kolejne 2 tys. punktów, a w 2022 r. osiągnąć liczbę 20 tys. lokalizacji.