Kraj

Polska spływa kawą i herbatą

Sieć sklepów Lidl tydzień tematyczny rozpoczyna publikacją wyników badań na temat preferencji Polaków.

Polska spływa kawą i herbatą
Sieć dyskontów Lidl rozpoczyna promocję nowej oferty tygodniowej. Tym razem w rolach głównych wystąpią kawa, herbata i czekolada.
Na podstawie przeprowadzonych przez sieć badań Lidl stwierdza, że żyjemy w kraju, w którym jest nieznacznie więcej zwolenników kawy niż herbaty (51,3 proc. do 48,7 proc.). Według globalnego badania ośrodka Euromonitor International Polska dzieli geograficznie grupę państw, wśród których dominują zwolennicy kawy i herbaty. Kraje Ameryki Północnej i Południowej oraz Europa Zachodnia znajdują się w strefie wpływów kawy, którą wybiera od 60 do nawet 97-98 proc. osób w społeczeństwie w stosunku do osób preferujących herbatę. Najwięcej zwolenników kawy jest w Brazylii (97,4 proc.), Ekwadorze (97,4 proc.), Kolumbii (95,7 proc.), Wenezueli (91,2 proc.), Szwecji (90,6 proc.), Norwegii (88,9 proc.) oraz Finlandii (88,8 proc.). Z kolei herbata cieszy się największą popularnością w Kenii (99,2 proc.), Pakistanie (99 proc.), Chinach (98,9 proc.),  Egipcie (98,5 proc.), Maroko (96,1 proc.) i Kazachstanie (95,6 proc.).

Sieć podaje, że obecnie w Polsce spożywa się rocznie ok. 3 kg kawy na osobę, co w przeliczeniu na filiżanki daje więcej niż jedną filiżankę dziennie. Podobna ilość kawy spożywana jest w Wielkiej Brytanii. Niewiele więcej kawy pije się w Grecji czy Hiszpanii. We Włoszech, Portugalii oraz Francji średnie spożycie wynosi ok. 5 kg, a w Niemczech lub Belgii ok. 7 kg w skali roku. Rekordzistami są Skandynawowie – w Szwecji i Norwegii konsumpcja jest na poziomie ok. 11-12 kg.

Jednak najpopularniejszym napojem jest w Polsce herbata – 98 proc. Polaków deklaruje jej codzienne spożywanie. Częściej sięgamy tylko po wodę. Statystycznie wypijamy jeden kubek herbaty dziennie. Rocznie zużywamy na napar ok. 1 kg liści herbaty na osobę. Przed nami w Europie jest jedynie Irlandia (2,18 kg), Wielka Brytania (1,93 kg) oraz Rosja (1,38 kg).
Najczęściej wybieramy czarną herbatę (58,9 proc.), następnie ziołową (14,2 proc.), Earl Grey (10,2 proc.), zieloną (8,1 proc.) oraz owocową (7,1 proc.). Euromonitor International po analizie rynku herbaty na świecie prognozuje wzrost sprzedaży herbat zielonych, owocowych oraz czarnych aromatyzowanych. Herbaty czerwone powinny pozostać na tym samym poziomie sprzedaży, a sprzedaż herbat białych powinna wzrosnąć.

W połowie października Lidl postanowił skonfrontować badanie międzynarodowego ośrodka badawczego z własnym badaniem przeprowadzonym wśród grupy dziennikarzy i blogerów kulinarnych. W badaniu wzięło udział 42 respondentów, którym zadano 10 pytań zamkniętych na temat ich preferencji dotyczących kawy i herbaty.
Podstawowe pytanie: kawa czy herbata? W badanej grupie większość stanowiły osoby preferujące herbatę niż kawę (38,1 proc. do 61,9 proc.). “Kawosze” najczęściej piją 1-2 filiżanki kawy dziennie (66,67 proc.), a zwolennicy herbaty od 1-2 (47,62 proc.) do nawet 3-5 filiżanek (33,33 proc.).
Polacy wybierają kawę ze względu na jej pobudzające właściwości (79,31 proc.), towarzyski charakter napoju (56,67 proc.), smak (47,54 proc.) i przyzwyczajenie (52,46 proc.). Po herbatę Polacy sięgają dzięki rekomendacji znajomych (83,33 proc.), z przyzwyczajenia (60 proc.) i smak (52,46 proc.). W wyborze kawy kierujemy się jakością, przyzwyczajeniami, dostępnością, rekomendacją znajomych, promocją i ceną. Opakowanie, moda i reklama okazują się najmniej istotnymi czynnikami. Kawę najczęściej kupujemy w markecie (50,72 proc.), sklepie specjalizującym się w sprzedaży kawy (42,86 proc.) oraz w sklepie osiedlowym (46,15 proc.). Herbatę najczęściej kupujemy na targowisku (66,67 proc.), w internecie (64,71 proc.) i w sklepie osiedlowym (53,85 proc.).