Kraj

Przychody Orange w ciągu roku zmalały o 2,4 proc.

Zysk spółki telekomunikacyjnej obniżył się aż o 21,4 proc.

W minionym kwartale firma telekomunikacyjna Orange Polska uzyskała 3,045 mld zł przychodów, o 2,4 proc. mniej niż w analogicznym okresie 2014 r. EBITA spółki (1,069 mld zł) spadła, licząc rok do roku, o 13,1 proc., a kwartalny zysk netto (140 mln zł) był niższy aż o 21,4 proc.

Nieco bardziej optymistyczne są wskaźniki operacyjne: na koniec września br. operator obsługiwał 15,693 mln klientów telefonii komórkowej, o 102 tys. więcej (wzrost o 0,7 proc.) niż we wrześniu ub.r.
Jeszcze bardziej pozytywnie kształtują się wskaźniki mówiące o ”jakości” bazy pomarańczowego operatora – powiększa ona bowiem liczbę abonentów (postpaid) kosztem użytkowników ofert na kartę (prepaid). Tych pierwszych przybyło mu bowiem w ciągu roku 554 tys. (do 8,8087 mln), zaś liczba tych drugich spadła w tym samym czasie o 452 tys.
Więcej niż dobry wzrost Orange zanotował, jeśli chodzi o użytkowników mobilnego internetu: w ciągu roku ich liczba wzrosła o 400 tys. (czyli o 28 proc.) – do 1,813 mln.
Kolejny kwartał z rzędu operator traci natomiast użytkowników korzystających z tradycyjnej telefonii stacjonarnej (w ciągu roku ubyło mu ich 308 tys., czyli 6,7 proc. – do 4,579 mln) oraz klientów stacjonarnego internetu (w ciągu roku ubyło ich 138 tys., czyli 6,1 proc. – do 2,131 tys.).
Stosunkowo nieznacznie, bo raptem o 39 tys. (do 774 tys.), wzrosła w ciągu roku liczba użytków telewizji dostarczanej przez Orange.

O tym, jak potaniały usługi telekomunikacyjne (głównie komórkowe) w naszym kraju, świadczą dane nt. ARPU, czyli średniego przychodu od abonenta. W trzecim kwartale br. od pojedynczego użytkownika telefonu na kartę Orange Polska uzyskał 13,20 zł miesięcznie. Trzy lata temu było to 17 zł. Przeciętny abonent (klient postpaid) przyniósł zaś operatorowi w minionym kwartale średnio 49,10 zł (trzy lata temu było 61,70 zł). Więcej płacą oczywiście klienci biznesowi, ale też wśród nich spadek przychodów był szybszy – taki klient przyniósł operatorowi w minionym kwartale średnio 53,90 zł (trzy lata temu było to 81,60 zł).