Kraj

Top news

MMP Insight

Publicis Groupe: Pierwszy kwartał dał wzrost rynkowi reklamy o prawie 7%

Reklama zewnętrzna i digitalowa napędzały rynek reklamy w I kwartale

Rynek reklamowy urósł w pierwszym kwartale, przede wszystkim za sprawą blisko 60-proc wzrostu wydatków na reklamę zewnętrzną i 9-proc. wzrostu na reklamę online, wynika z najnowszego Raportu o Rynku Mediów i Reklamy, opublikowanego przez Publicis Groupe Polska. Wzrost wartości netto rynku reklamowego względem pierwszego kwartału 2021 r. wyniósł 6,8% do poziomu 2,366 mld zł.

Oznacza to, że wartość budżetów reklamowych w tym okresie przekroczyła o blisko 12% tę sprzed pandemii. Dziesięć sektorów zwiększyło wydatki reklamowe i sześć zredukowało. Największy wzrost wolumenu wydatków wygenerował sektor handel o ponad 60 mln zł, co stanowi o 14,7% więcej niż w okresie od stycznia do marca 2021 r. i aż o 40% więcej niż w pierwszym kwartale 2020 r., zanim wprowadzono pierwszy lockdown. Wśród firm z tego sektora uwagę zwracają wydatki sieci marketów oferujących sprzęt RTV i AGD, mianowicie Media Expert. Za nim na podium uplasowały się Lidl i Biedronka. Kolejnym filarem rynku reklamy jest sektor produkty farmaceutyczne i leki, który w okresie od stycznia do marca 2022 r. zwiększył swoje inwestycje reklamowe o niemal 50 mln zł (dynamika 17,3%). Tym samym przekroczył wartość swoich inwestycji z pierwszego kwartału 2019 r. (o blisko 6%) czy 2020 r. (o 11,7%). Trzeci z kolei największy sektor – żywność, zredukował budżety reklamowe o 12,2%, tj. o niemal 30 mln zł. W pierwszym kwartale 2022 r. o ponad 20% spadły wydatki sektora motoryzacja (mniej o 30,6 mln zł). Porównywalnej redukcji uległy wydatki reklamowe w sektorze napoje i alkohole. Ponadto na reklamę przeznaczyły mniej sektory: higiena i pielęgnacja, czas wolny, produkty do użytku domowego.

W pierwszym kwartale roku 2022 wzrosty zanotowały wszystkie media z wyjątkiem radia. Najszybciej rosły wydatki na reklamę zewnętrzną – o 58,3%, tj. o 37,1 mln zł. Z analiz wolumenu wydatków wynika, że budżety internetowe wzrosły o 88 mln zł, zaś telewizyjne o 4,6 mln zł. Przychody reklamowe w prasie wzrosły łącznie o ponad 4 mln zł. Rynek reklamy kinowej szacuje się na blisko 20 mln zł. W radiu spadek przychodów reklamowych wyniósł 2,6 mln zł.

W pierwszym kwartale 2022 r. wartość budżetów na reklamę w internecie (nie uwzględniając wydatków na ogłoszenia) wyniosła ponad 1 062,7 mln zł, co oznacza wzrost o 9% w stosunku do pierwszego kwartału 2021 r. Wzrósł także udział internetu w rynku reklamy: z 44% do 44,9%. Wzrosły wydatki na wszystkie formy reklamy, najszybciej rosła reklama w wyszukiwarkach – o 15%, nieco wolniej reklama wideo – o 8% i display (6,8%). Inne formy reklamy zanotowały 12,5%
spadku. Już w czwartym kwartale wyniki finansowe publikowane przez Meta Inc. wprawiły inwestorów w niepokój, zaś wyniki przedstawione w pierwszym kwartale 2022 r. były najsłabszymi, odkąd Facebook jest spółką giełdową. Przychody reklamowe Meta Inc. wzrosły globalnie o 6,1%, jednak w Europie były one niższe o 0,1% wobec pierwszego kwartału 2021 r. Podobnie w pierwszym kwartale duże spowolnienie wzrostu przychodów odczuły inne platformy społecznościowe: Twitter, TikTok oraz Snap Inc. W wyniku inwazji Rosji na Ukrainę reklamodawcy często rezygnowali z reklam w kanałach społecznościowych w obawie przed user generated content. Z kolei Alphabet w swoim sprawozdaniu finansowym podał, że Google w pierwszym kwartale zanotował 22,3% wzrost przychodów reklamowych globalnie, w tym 24,3% z reklamy w wyszukiwarkach (SEM & other). Jednocześnie wzrost przychodów z YouTube wyhamował do 14,4% (jeszcze w czwartym kwartale wzrost ten wynosił ponad 25%).