Kraj

Top news

MMP Insight

Open

Publicis Groupe: W pierwszej połowie 2022 r. rynek reklamy wzrósł o 5,5%

Telewizja jako jedyne medium odnotowała w pierwszym półroczu spadek przychodów reklamowych.

W pierwszym półroczu 2022 r. wydatki reklamowe wzrosły w Polsce o 5,5% w porównaniu z takim samym okresem 2021 r. – wynika z najnowszego “Raportu o Rynku Reklamy i Mediów”, opublikowanego przez Publicis Groupe Polska.
Wartość rynku, po sześciu miesiącach br., przekroczyła 5,2 mld zł.

Jedenaście sektorów zwiększyło budżety reklamowe, a pięć je zredukowało. Pod względem wolumenu inwestycji reklamowych na pierwszym miejscu plasuje się sektor handel. Budżety firm handlowych zwiększyły się o niemal 76,2 mln zł, co stanowi o 7,7% więcej niż w pierwszym półroczu 2021 r., jednak w drugim kwartale odczuliśmy mocne hamowanie dynamiki wydatków. Wśród firm z tego sektora zwracają uwagę wydatki sieci Media Expert. Za nim na podium uplasowały się Lidl i Biedronka. Na drugim miejscu pod względem wolumenu wydatków znalazł się sektor farmaceutyczny, który w analizowanym okresie zwiększył swoje inwestycje reklamowe o ponad 81,1 mln zł (dynamika 16,5%). Na trzeciej pozycji znalazł się sektor pozostałe, który wyprzedził żywność. Wielkość budżetów reklamowych firm z tego sektora wzrosła o 5,1%, tj. o niemal 22 mln zł, głównie za sprawą aktywności reklamowej kategorii: materiały budowlane, nieruchomości,
usługi dla biznesu, usługi komunalne. Z analiz Publicis Groupe wynika, że w pierwszym kwartale 2022 r. o 18,6% spadły wydatki sektora żywność (niemal o 95 mln zł), o 17,7% zmalały wydatki sektora motoryzacja (mniej o 57,6 mln zł). Porównywalnej redukcji uległy także wydatki reklamowe w sektorze napoje i alkohole (mniej o 61 mln zł, dynamika -21,8%).

W pierwszym kwartale roku 2022 wzrosty zanotowały wszystkie media z wyjątkiem telewizji. Najszybciej rosły wydatki na reklamę zewnętrzną – o 41,7%, tj. o 71,3 mln zł. Z analiz wolumenu wydatków wynika, że budżety internetowe wzrosły o 178,8 mln zł, reklama radiowa zanotowała wzrost o 7,8 mln zł, zaś przychody reklamowe w prasie wzrosły łącznie o 8
mln zł. Rynek reklamy kinowej szacujemy na przeszło 47,5 mln zł. W telewizji spadek przychodów reklamowych wyniósł 34,4 mln zł.

W pierwszym półroczu 2022 r. wartość budżetów na reklamę w internecie (nie uwzględniając wydatków na ogłoszenia) wyniosła blisko 2 309,3 mln zł, co oznacza wzrost o 8,4% w stosunku do pierwszej połowy 2021 r. Wzrósł także udział internetu w rynku reklamy z 43,2% do 44,4%.

W pierwszym półroczu 2022 r. wielkość rynku reklamy telewizyjnej analitycy Publicis Groupe oszacowali na 2 114,4 mln zł. Było to mniej o 1,6% niż w analogicznym okresie 2021 r. Liderem wydatków rynku reklamy telewizyjnej jest sektor produkty farmaceutyczne i leki, którego inwestycje reklamowe wzrosły o ponad 63,5 mln zł (dynamika 18,4%). Na miejscu drugim uplasował się sektor handel, którego budżety reklamowe zredukowano o przeszło 40 mln zł (dynamika -10,5%). Na trzecim miejscu znalazł się sektor żywność, także ze spadkiem, o blisko 18% (mniej o niemal 61,4 mln zł).

Wartość budżetów ulokowanych w radiu wynosiła w okresie od stycznia do czerwca 2022 r. 353,4 mln zł, co oznacza wzrost o 2,3 pkt proc. wobec pierwszej połowy 2021 r. Największy wzrost wolumenu wydatków odnotowaliśmy w przypadku lidera rynku radiowego sektora handel – o ponad 15,5 mln zł (więcej o 10,9%). Najbardziej dotkliwy był spadek wolumenu wydatków sektora motoryzacja. W omawianym okresie firmy motoryzacyjne zredukowały wydatki o przeszło 14,7 mln zł (dynamika blisko -40%).

Przychody reklamowe w reklamie zewnętrznej wzrosły w omawianym okresie o 41,7% (więcej o 71,3 mln zł). W okresie od stycznia do czerwca 2022 r. wpływy segmentu tradycyjnych nośników były wyższe o 33,4% (wolumenowo o blisko 45 mln zł). Liderem wydatków na nośnikach tradycyjnych był sektor handel, który wyprzedził sektor pozostałe.

Dane z pierwszego półrocza 2022 r. mówią o odzyskiwaniu przez kina pozycji na rynku reklamy. W analizowanym okresie przychody reklamowe w kinach na poziomie ponad 47,5 mln zł. W pierwszej piątce sektorów z największym udziałem w wydatkach na reklamę kinową znalazły się: media, finanse, podróże i turystyka, hotele i restauracje, handel i motoryzacja.